vet inte vart jag ska ta vägen
25.05.2018
Jag hade en "BFF" som sa att hon aldrig skulle försvinna och att jag var hennes nmr 1 dsv men nu bara för att jag har bytt skola så har hon bytt ut mig, hon ljuger för mig jätteofta och när jag vill träffas säger hon att hon inte kan och då går hon ut med andra och tar bilder med folk och skriver "BFF goals" och sånt skit, men där jag bor så är hon den enda jag kan vara med för att det finns inga andra roliga vid detta område.
Men jag orkar inte med henne om hon ska ljuga om allt och ignorera och bara göra mig ledsen, jag trodde vi var vänner.
Jag har en till allra bästa vän men han förstår inte hur mycket han betyder för mig och han är inte såjäätebra på sådant när jag är ledsen och så, jag är typ hans första bästa tjejkompis så det kan bli lite svårt.'
Sen är det stressigt med allt och jag har ingen att prata med som förstår. ensamma människan

Ungdomsinformatör Ida svarar
29.05.2018
Hej!
Usch, va jobbigt. De sårar så otroligt mycket när en vän ljuger och dessutom inte gör tid för att umgås. Så jag förstår att du känner dig sviken. Det är svårt att svara på varför hon beter sig som hon gör. I och med att du bytt skola så har eran vardag ändrats och ni umgås inte i skolan. Hon kanske har haft det svårt med att du har bytt skola och försökt hitta nya vänner, så inte hon skall känna sig så ensam. Skulle du kunna prata med henne om hur du känner och mår? De är troligen bäst att ta den diskussionen face to face än via textmeddelande. Om hon inte alls fattar eller försöker vara din vän, så ska du inte ge din tid och energi till henne.
Finns det någon på din nya skola som du kan umgås med? Nån i klassen? Försök hitta nya vänner, de är lättare sagt än gjort. Men kom ihåg att det tar tid att lära känna nya personer, så ha tålamod och ge det tid.
Ibland när det är jobbigt så behöver man bara säga hur man känner högt för någon. Kanske du kan säga åt din killkompis att du behöver bara få berätta hur du mår och att han behöver inte ge något råd utan bara lyssna. Då kan det vara att han inte känner någon press. Om du känner att inte du vill prata med din killkompis kanske det finns det någon kurator eller skolpsykolog som du kunde ta kontakt med eller så kanske någon i din familj. Så du fick prata ut.
Hoppas de löser sig!
Kram, Ida