Panik av att äta
16.06.2017
Hej, jag skrev till er förut om att min mens försvunnit (ni kommer nog inte ihåg det). Det är så att ätandet har blivit värre, jag äter 3 sockerfria barer om dagen tex, en sockerfri bar (211 kalorier) istället för lunch & en till middag och en till frukost, jag har börjat orka mindre & mindre och jag känner mig svimfärdig ofta, har huvudvärk & känner mig yr och illamående. Allting har börjat kretsa runt mat, om jag äter något mer dom 3 sockerfria barerna så får jag panik och använder laxermedel för att försöka få bort det. Jag är trött på att ständigt gå hungrig och aldrig kunna äta vad jag vill utan att få panik över det, jag saknar tiden då jag inte tänkte så mycket på allt ätande och mat osv, då kunde jag äta vad jag kände för utan att bry mig. Om jag råkar äta mer än vad jag tillåter mig själv så tycker jag direkt att jag ser tjockare ut i spegeln. Ibland har jag perioder då jag vräker i mig mat istället, , det är tröttsamt och jag vill inte ha det såhär mer men jag är så rädd för att äta. Tack i förhand. Rädd för att äta
Julia Backman
Sjukskötaren Julia svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
Sjukskötaren Ira svarar
19.06.2017
Hej kära du <3
Det låter inte alls bra det här hur du tänker kring ditt ätande. Du vet säkert själv också att det håller på att utvecklas till en allvarlig sjkudom. Du behöver få hjälp nu genast. finns det någon vuxen du litar på och kan tala med? Skolan har slutat men ofta brukar skolhälsovårdare jobba en stund efter att skolan slutat. Om det är möjligt ska du ta kontakt till din egen skolhälsovårdare eller så till din egen hälsovårdsstation. Jag sätter din fråga vidare till våra experter på ätstörningar, mera svar på kommande här under.
Varma kramar från ungdomsinformatören Sanna
Hej Rädd för att äta!
Problemet är tydligt och klart! Det är viktigt att sätta stop på det rubbade ätbeteendet nu genast. Du äter betydligt under ditt energibehov vilket gör det omöjligt för kroppen att fungera ändamålsenligt. Så det är inte alls konstigt att du har börjat känna av det fysiskt. Det är kroppens rop på hjälp! Laxermedel är inte lösningen, utan kan ställa till med ännu mer problem och till och med bestående sådana.
Nu är nummer ett att börja äta regelbundet och tillräckligt. Det kan vara svårt att få en bild av vad tillräckligt ätande är när man har ätit alldeles för lite en tid. Men i stort sett handlar det om 5 måltider per dag, med frukost, lunch, mellanmål, middag och kvällsmat.
Exempel på frukost, mellanmål och kvällsmat är en skål med gröt och t.ex. bär, 2 smörgåsar+pålägg och en frukt eller en burk yoghurt, fil eller kvarg med tillägg. Vid lunch och middag rekommenderas tallriksmodellen, d.v.s. protein, kolhydrater, fett och grönsaker.
Det kan vara en utmaning i början. Det kan kännas främmande, svårt och fel, men samtidigt vet du nu hur det känns att gå hungrig och när kroppen mår dåligt. Genom att äta tillräckligt och regelbundet förebygger du bäst perioder av hetsätande också. Många upplever sig ha nytta av stöd och vi uppmuntrar alla att försöka tala om detta öppet med någon vuxen, i familjen eller utanför. Ofta är det befogat att tala med någon professionell om utmaningar med ätandet så känn efter om du skulle behöva hjälp och stöd. Det är inget att skämmas över, för ätstörningar är mycket svåra för vem som helst och man skall inte bli ensam.
Det är viktigt att vara snäll med dig själv och din kropp nu för du är värdefull och skall inte behöva må dåligt. Lycka till!
<3: Ira&Julia