ADHD/koncentrationssvårigheter
01.02.2015
Hej, jag har börjat misstänka att jag kan ha AdHd eller något liknande. Orsaken e att jag har väldigt svårt att koncentrera mej, tex om jag läser till prov så kommer jag börja med något annat efter 5 min och så är jag också väldigt lättdistraherad både i skolan och hemma och avbryter ofta saker som jag redan sa. Sen har jag också märkt att jag blir väldigt otålig i köer och har därför lite problem om jag äter i skolan. Så vet ni om detta är normalt eller ej och kan detta isåfall påverka militärtjänstgöringen för jag skall snart fara dit också. skolan/milin

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi svarar
Ungdomsinformatören Sanna svarar
02.02.2015
Hej! Tack för din fråga. Vi har skickat den till den nationella ungdomsportalen Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi som vi samarbetar med. Deras experter och ungdomsinformatörer kommer att svara på din fråga. Svaret kommer att finnas här under din fråga så fort vi fått det. Både din fråga och svaret kommer att synas både här på Decibels Våga fråga och på Ungdomsliv.fi:s sida Frågor.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Vi har påmint Ungdomsliv som ska svara på din fråga eftersom du inte bor i någon av våra medlemskommuner. Vi är inga experter på ADHD men dina besvär låter som att du kan vara lite skoltrött, kanske borde få mera frsik luft varje dag mm. Vi kan ha fel här nu men oftast så brukar ADHD diagnos ställas ganska tidigt i livet, i omkring 5-6 års åldern. Vi väntar ännu på ett svar från Undomsliv men om du är mycket orolig så ska du absolut gå till skolhäslovårdaren och fundera med henne/honom.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej på dej! Bra att du hör av dej när vi inte lyckas få fram svar tillräckligt snabbt. Jag är inte heller någon expert på ADHD men har ett eget barn som har diagnosen samt att jag i min hälsovårdarroll har träffat barn med diagnosen. Jag ska försöka svara dej utgående från mina kunskaper och erfarenheter.
På basen av din ålder antar jag att du har gått ut grundskolan. Du berättar inte hur du har klarat av grundskolan dvs om du behövde hjälp av specialläraren eller om du gick i en specialklass. Barn med ADHD-problematik har ofta ett explosivt humör och en oro i kroppen som gör att man inte helt enkelt klarar av 45 minuters lektioner. ADHD-barn kan inte sitta tysta och stilla och lära sig nya saker under så pass lång tid.
Ifall du har deltagit i en vanlig klass utan extra stödresurser ss IP (=individuell plan) tror jag inte att du har en klar ADHD. Men man kan ha ADHD liknande drag eller också ett kort temperament och tålamod. Det är personlighetsdrag. Jag håller med Sanna om att du kanske är skoltrött, vilket är rätt typiskt i din ålder. Har du valt rätt yrkesutbildning, tror du? Jag är förtjust i KBT (= kognitiv beteendeterapi). Det finns massor med böcker i det här ämnet. Du kan gå till biblioteket och fråga efter böcker i ämnet - det finns många val ex. KBT och temperament, KBT och stresshantering, KBT och hantering av vardagslivet. Du kan rätt enkelt lära dej knep som du kan använda dej av när du känner att ditt tålamod inte räcker till för att slutföra det du håller på med.
Oroa dej inte för militärtjänstgöringen! Du ska på läkarkontroll före och du kan nämna åt läkaren om din oro pga det här och i intyget till försvarsmakten kan läkaren nämna om det här. Försvarsmakten är van med sådan här problematik. Allra vanligaste är att man helt enkelt provar och ser hur det börjar gå under tjänstgöringen.
I och med din fråga till oss har du redan tagit tag i din problematik - fortsätt att söka kunskap och hanteringsmodeller!
Lycka till!     Med vänlig hälsning,     Annika      barnmorska - hälsovårdare
Hej
Tack för din fråga. Du skrev om dina koncentrationssvårigheter och att du är orolig om du har ADHD.
ADHD diagnosen ställs av en läkare. Efter diagnosen bestämmer man om vården. Ställa ADHD diagnos kan vara svårt, och av denna anledning samlas information från många olika källor. På grund av din beskrivning kan man inte ännu säga om du har ADHD.
Du borde kontakta din hälsocentral eller hälsovård på läroanstalt. De kan ge dig mera information om hur kan du gå till väga. Har du haft redan besök tillläkare före uppbåd?
Har det så bra.
Mvh, Mika - Ungdomsliv.fi