Dåligt humör...
30.01.2014
Hej! Jag är blir ofta på dåligt humör när jag kommer hem från skolan.. Jag bor med mamma och pappa, både syster och bror har flyttat hemifrån, så jag är ensam kvar mina föräldrar. Jag blir så arg på mig själv som blir på dåligt humör fast jag inte ens har någon orsak till det. Jag antar att det är en del av tonåren också men har ni något bra tips för att bli på bra humör igen? Jag är så trött på att vara sur och nere.. Surpuppan

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
06.02.2014
Hej Surpuppan!
Jaa-a, man skulle ju så gärna alltid vara glad och pigg och positiv, men tyvärr så går det inte alltid. Kanske det ändå känns bättre idag? Alla har rätt att känna sig sura och nere ibland och det är också vanligt att livet går i dalar och toppar. Men om du själv upplever ditt dåliga humör börjar bli ett problem, är det bra att du vill göra något åt det. Och jo, humörsvängningar hör nog till tonåren, så visst kan det berå dels på det, men det låter nog inte som att det enbart skulle bero på det.
Som tur finns det sätt som hjälper dig att bryta mönstret och bli lite gladare och nöjdare. Men det kräver jobb och kommer inte att hända över natten...
Ett första och viktigt steg är att du erkänt att du inte är nöjd med hur du känner och beteer dig. För ändringen kommer från dig själv - det är du som ska bestämma och välja att du INTE vill vara sur och på dåligt humör hela tiden. Om du bara väljer att koncentrera på ilskan och allt det dåliga, kommer du garanterat att känna av det också, men om du däremot väljer att fokusera på det positiva och hitta de goda sakerna också i de lite sämre, kommer du så småningom att märka att din inställning ändrats.
En stor del av det hela är alltså din inställning och ditt tankesätt, du kan faktiskt hjärntvätta dig själv till ett bättre humör. En lätt övning som kan kännas dum och onödig, men som faktiskt fungerar: Skriv varje dag en lista med minst 10 saker som är bra och positivt i ditt liv, nästa dag 10 saker till och så vidare. Läs varje dag genom alla andra dagars positiva saker också och håll på tills du faktiskt börjar känna att du har en massa bra saker i ditt liv (goda vänner, en fin jacka, vackert hår, du är bra på att laga mat osv.).
Det kan också hjälpa att sjunka i en annan värld för en stund. Se på en komedifilm eller på en komediserie, läs en bra bok, lyssna på glad musik eller en ljudbok eller titta på roliga klipp på Youtube - vad som helst som får dina tankar att bli lite positivare.
Ett annat bra sätt är att röra på sig. När man motionerar och rör på sig frigör kroppen egna njutnings- och belöningshormoner så att du rent fysiskt känner dig piggare och gladare. Då sätter du också energi och frustration på något fysiskt istället för att bli sur. Så gå på en promenad med kompisen, spela Xbox kinect, gå på zumba-timme, simma... Kanske du tom kan sätta upp ett litet mål åt dig själv? Att springa 5 km eller 10 km i ett streck kanske? att kunna göra 50 pushups? eller något annat i den stilen - känslan av en bra träning som man klarat av är härlig, lönar sig att prova!
Något vi också kom att tänka på är om du blir speciellt sur just när du kommer hem eller är du det annars också? Kan det hända att det finns något som får dig på dåligt humör just där hemma? Har du grälat med dina föräldrar eller grälar de mycket sinsemellan eller har ni några andra problem? Kanske du kan prata med tex skolkuratorn om dina känslor. Hon är till för att hjälpa i just sådana här problem. Berätta om dina känslor åt henne, hon förstår nog och kan hjälpa dig.
Även annars kan det vara bra att prata om saken och dina känslor med någon. Ofta känns allt lättare när man kan dela med sig om sina känslor och tankar med någon - det kan vara skolkuratorn, men det kan också vara dina föräldrar, dina syskon, en ungdomsledare...
Och till sist något som är självklart, men som man ibland inte kommer att tänka på: se till att alla dina fysiska grundbehov är fyllda: ät ordentligt, sov minst 8 timmar osv. Ibland glömmer man helt enkelt att man blir surare och gnälligare när man är hungrig eller har sovit för lite.
Hälsar ungdomsinformatörerna Lena och Liselott
p.s. Ungdomsinformatören Sanna har tidigare tipsat om en bok som heter "The Secret" av Rhonda Byrne. Där kan du läsa om hur man får det man vill ha i livet, hur man kan känna sig lycklig och glad och nöjd. Boken ger en massa råd och tips hur man kan få en positivare inställning.
På bibban finns det säkert massor av andra böcker också som handlar om positivt tänkande, kanske du kan få mera tips ur dem?