Depression?
18.06.2023
Hej!
Jag har mått väldigt dåligt i ungefär ett halvår för att (skriver anledning i hemlig tilläggsinformation), och det har sen dess bara börjat må värre och värre och värre till nu den tidpunkt att jag bara vill dö. Jag skulle gärna vilja veta om jag har depression men jag vågar inte söka hjälp för jag vill inte att mina föräldrar ska veta att jag mår dåligt, jag vet inte varför men jag vill verkligen inte det. Jag funderade ett par månader om jag skulle våga gå till kuratorn men jag visste att jag skulle få frånvaro på Wilma och min mamma skulle fråga var jag var, så det hände aldrig. Hur ska jag kunna få en diagnos på depression utan att jag ska behöva berätta något åt henne?
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
21.06.2023
Hej!
Tack för din fråga! Vad tråkigt att höra att du mår så dåligt just nu. Jag förstår hur jobbigt och tungt det måste kännas att gå och bära på så tunga saker som du gör. Det är jättebra att du skriver hit till Decibels frågetjänst för det är redan ett steg i rätt riktning. Det ska du vara riktigt stolt över.
För att det ska räknas som depression så behöver man ha känt sig nedstämd i ca 2 veckor så det verkar ju som att du fyller kraven för vad som kan räknas som depression om du känt dig nedstämd i ett halvår. Men jag kan såklart inte ställa någon diagnos utan det stämmer som du själv säger att du skulle behöva prata med någon professionell och göra en ordentlig utredning.
Om du länge har funderat på att gå till kuratorn tycker jag absolut att du ska göra det. Det går att ordna så att du inte får någon anmärkning i Wilma. Du kan antingen på förhand prata med din lärare och berätta att du kommer att vara hos kuratorn och att du inte vill att dina föräldrar ska se att du varit borta på lektionen. Om du inte är bekväm med att tala med läraren kan du be kuratorn att på förhand meddela läraren att du kommer att vara borta och att läraren inte ska lägga någon anmärkning i Wilma.
Angående det du skriver i hemliga rutan vill jag säga att jag verkligen beklagar att du har behövt uppleva det här och det som hänt dig är helt oacceptabelt och något som jag inte tycker att du ska bära på ensam. Jag hoppas att du hittar mod att berätta för någon vuxen om vad du upplevt för du förtjänar att få stöd och hjälp. Det är INTE ditt fel att det här har hänt och du bär absolut ingen skuld i det.
Du har rätt att må bra och vara trygg och bekväm i dig själv. Du har rätt att leva och växa och det finns ingen som kan ta ifrån dig rätten att få existera som precis den du är. Kom ihåg att du är så otroligt värdefull även om det kanske inte känns så just nu. Det finns människor runt omkring dig som bryr sig om dig och vill hjälpa men du måste ge dom chansen att göra det. Det finns trygga vuxna både i skolan och i samhället som jobbar för att du ska må så bra som möjligt och du har rätt att be om hjälp och få hjälp. Du har redan tagit ett stort steg när du skrev till oss här på Decibel och jag hoppas att du fortsätter ta kontakt hit när du känner att du behöver lätta på ditt hjärta eller när du har något du funderar över. Vi finns här för dig!
Just nu är ju skolan stängd och du kan inte träffa din skolkurator men jag ska lämna lite info vart du kan ta kontakt ifall du känner att du behöver hjälp nu. Här på vår "Hjälp!"- sida  (<--- klicka) finns information och kontaktuppgifter till olika ställen dit man kan ta kontakt ifall man inte mår bra.
Varma styrkekramar!
Rosanna