Dont konw What to do
09.11.2013
Jag har en pojkvän från 3 år tillbaka. Jag har glidit ifrån mina kompisar sen vi blev ihop och nu har jag fått nog. Vill lämna honom men ändå inte vill bli närmare mina kompisar.... Va ska jag göra skall jag prata med honom? Va ska jag säg isåfall? Vi bråkar ganskamycket å har ingen humor i vårtförhållande! Han e inåt min typ någo mer läns det som men tycker nog om honom ändå!

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
15.11.2013
Hej vännen!
Oj vet du, vi har maaaaassor av sidor, tips, råd, förklaringar osv som kunde vara nyttigt för dig att läsa här på Decibel. Sedan när du läst ditt svar här, så gå och läs både under rubriken Parförhållandet och Göra slut under Information -> Kärlek & sex -> Kärlek. Vi kan nästan lova att där finns både en massa bra knep och tankar ifall du besluter dig för att fortsätta vara tillsammans  - hur ni ska rädda ert förhållande - och om du besluter dig för att göra slut.
För det är ju sist och slutligen det "it boils down to", att besluta om du vill vara tillsammans med honom eller inte. Det är aldrig ett lätt beslut, men oftast är det också komplicerat och luddigt och inte alls så klart vad man borde välja. Ibland kan det hjälpa att göra en plus-och-minus-lista på för- och nackdelarna, ibland måste man bara lita på sin instinkt, ibland velar man fram och tillbaka i flera veckor utan att bli klokare - och ibland kanske beslutet tas ifrån en genom att det blir HAN som gör slut först. Det är alltså kanske inte bara ens eget beslut och åtminstone måste man lite fundera på hur beslutet påverkar den andra. Visst, man ska inte fortsätta vara ihop med någon bara för att han inte ska bli sårad och ledsen. Men alla dessa faktorer ska liksom vägas tillsammans. Är det värt att såra honom bara för chansen att kanske bli ännu lyckligare kär i någon annan?
Vårt råd är att åtminstone "sova på saken", alltså att inte göra något förhastat. När det gäller känslor, så är det lätt att ta beslut på basen av just precis den känsla och det humör man har just i den sekunden. Men du förlorar inget på att känna efter ett par dagar, fundera igenom, diskutera med andra - kanske diskutera det hela med honom. Oavsett vad du sedan besluter dig för att göra, så kan du bättre lita på att det var rätt val och vara nöjdare med valet. Förhoppningsvis går det också lättare att fortsätta på den linje som du beslutit dig för då, om det så är att jobba på förhållandet eller gå vidare. Men som sagt, läs det vi länkade till här högst upp i svaret först!
Stooor kraaaam, hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna