Ensam
22.12.2018
Hej! Under det hela året känner jag mig jätte ensam trots jag har en stor familj . Jag har inte alls vänner nu förutom en, fast är inte med henne hela tiden eftersom någon av oss är upptagen när vi ska hänga med varandra. Inte så länge sen så ''tappade'' jag kontakten med en kompis pga att hon började liksom lämna mig ( med det menar jag att hennes ögon är bara på andra vänner) det orkade jag inte bry mig för vill inte vara med nån drama igen. Jag ångrar inte att jag har tappat kontakten med henne eftersom det var svårt att vara vän till såna. Det jag tänker på är att jag vet inte vad jag ska göra det enda jag gör att sitta hemma när det är till exempel lov och kolla på serier och lyssna på musik.Är alltid på mitt rum och ligger i sängen. För mig så suger livet just nu . Förstår inte vad händer är bara trött på allt också skolan som jag ligger mycket fokus nu på. Jag har ingen ''speciell hobby så vet inte alls vad jag kan göra. När jag tänker så har jag inga vänner bara klasskamrater. Sara

Ungdomsinformatör Ida svarar
27.12.2018
Hej!
Det är absolut inte roligt att känna sig ensam. Kan förstå att det känns jobbigt. För att skaffa vänner och få nya bekantskaper så ligger det i dina händer. Det kan ta tid, så de gäller att ha tålamod.
Om du inte har någon hobby, finns det något du kunde tänka dig att göra eller börja med? Måla? Keramik? Fotboll? Handboll? Innebandy? Gymnastik? Dans? Friidrott? Testa på något nytt och våga testa något nytt. Via en hobby så kan man lära känna nya människor och efter en tid kan det vara så att man börjar umgås under andra tider än hobbyn. Som du skriver så sätter du mycket fokus på skolan, så en hobby skulle säkert göra gott åt dig, så du får koppla bort skolan och skolarbeten för en stund.
Klasskamrater är också vänner, finns det någon på klassen som du trivs med? Som du kanske kan börja hänga med på rasterna? Försök ta kontakt med nya människor i skolan, som t.ex. om du ser någon som verkar vara ensam eller som inte har så många vänner så kan du försöka prata med hen/dem. Annars kanske du kan försöka få kontakt med nya människor via Snapchat eller Instagram, en enkel följning kan vara början på en vänskap.
Du har en stor familj, umgås med dem när du är hemma. Ensamtid kan vara bra ibland, men när du märker att du känner dig ensam och är instängd i ditt rum. Gå ut ur rummet och prata med någon i din familj, fast fråga om någon kommer ut på en promenad, spela något spel eller bara umgås.
Skulle råda dig att prata med dina föräldrar eller någon som du litar på, och berätta hur du mår och om dom har tips på någon hobby. Se dom små stegen du gör och var stolt över dig själv att du tar dem. Ta hand om dig! :)
Kram, Ida