Förknippa saker med dåliga minnen
19.07.2018
Hej. Hur ska man göra för att ta bort ett dåligt minne som man förknippar med något annat? Jag tackade nämligen nej till en skola som ligger i en stad lite längre bort och även om jag inte nödvändigtvis tycker jag valde fel så får jag en så otroligt obehaglig känsla i magen varje gång jag besöker staden. Jag klarar verkligen inte av att vara en längre stund i staden, jag mår allt för dåligt och vill gråta. Kan man på något sätt öva bort detta? Det är nämligen en stad som jag gillade otroligt mycket innan jag gjorde mitt val och nu kan jag inte ens tänka på staden utan att bli tårögd. Detta kanske låter lite barnsligt men hjälp uppskattas! Ledsen tjej

Ungdomsinformatör Ida svarar
19.07.2018
Hej!
Jag förstår de känns jobbigt att bli ledsen över att tänka på/besöka staden, eftersom du ändå gillar den. De kan vara att allt är så färskt ännu(att du tackat nej till skolan och de blev ingen flytt). Kanske de är något du skulle ha velat göra, men nu kanske inte tidpunkten va rätt. Så kan de va ibland. Om du känner dig osäker att du gjorde rätt val så ska du komma ihåg att inget hindrar dig att söka in igen eller för den delen flytta dit. Man vet aldrig t.ex. om några år vill du söka till en annan skola som finns i den staden.
I och med att du gjorde valet nyligen, så kan det kännas jobbigare nu för du förknippar staden med ditt val. Valet du gjorde har du gjort, tyvärr så går de sällan att ändra de som hänt i de förflutna, så försök acceptera valet. De kommer att hjälpa dig. Fokusera istället på att du kommer få bo nära din familj och vänner. Du kan också tänka på vad de är som du gillar med staden. De jag vill komma fram till är att fokusera på de positiva.
Du all tid i världen att flytta dit senare i livet, om de är de du vill! Jag tror att de blir bättre med tiden, de är så nära inpå nu alltihop så de är absolut förståeligt att du känner dig ledsen. Hoppas verkligen du börjar må bättre! Ta hand om dig! :)
Kram, Ida