Galet trött..
17.03.2014
God dag.
Så, på senaste tiden har allt förändrats. Det är åttan antar jag, för pratade med en bekant, och hon tyckte åttan var sämsta årskursen. Nu, har jag märkt. Konfirmation, WW1 och 2 har rubbat huvet och tankarna flödar. Det mesta är över, men nu börjar annat komma fram.
På senaste tiden har allt varit konstigt. Bl.a vaknade jag ca. 6:52 och kollade ut. Snö. Men det var inte det som var galet. Jag talar såklart om detta att jag vaknade kl. 6. Dessutom, i bastun så blev jag plötsligt riktigt trött. Jag orkade knappt gå ut och duscha. Jag kom till slut ut, men det tog en tid.
Vad kan det bero på att jag vaknar 6 på helgen? Och det om att jag blir rejält trött på random ställen?
Tack för mig :) Alexis

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
20.03.2014
Hej Alexis!
Vi ska börja ur den "enklare" änden, med att du vaknade så tidigt en helgmorgon. Nu vet vi ju inte vilken tid du vanligtvis vaknar (förutom att du säkert ska vara i skolan före 9 precis som i alla 11 Decibel-kommunernas högstadier), men det kan för det första vara så att din "biologiska dygnsrytm" ställt in sig på att vakna någorlunda tidigt varje dag. Det är din naturliga inre klocka just nu - du blir säkert trött också ungefär samma tid varje kväll. Det är rätt vanligt att sådana som haft väckarklockan att ringa samma tid månad ut och månad in (som mitt under höstarna och vårarna när vardagen rullar på) börjar vakna strax före väckarklockan ska ringa. Eller ännu tidigare. Kanske gör du det ofta, men vaknar inte till så pass att du inser vad klockan är. Man brukar ju nog också oftast ta varje chans man får till att sova längre, utan att tänka desto mer på det. Fast är man van att sova lääänge på helgerna kan man ju bli lite förvånad. Nu när det blir ljusare så kan också din biologiska klocka anse att du borde vakna lite tidigare för att det är så ljust i rummet eller liknande. Vårkänslorna kan också ta sig uttryck som tidiga mornar, inte bara i förälskelser ;)
Eller så hade din hjärna inte ro att sova mera just då, för att det är så mycket som händer i ditt liv just nu. Både synliga saker, som läxor och konfirmation, men också osynliga saker, både i kroppen och i tankarna. Dels är det alltså hormoner och utveckling och de i sig kan göra vilken vettig människa som helst både virrig och orolig (utan att riktigt veta varför). Dels är det precis som du skriver, att det kommer perioder då det känns som att väldigt mycket händer i hjärnan/själen/personlighetsutvecklingen/omvärlden på en gång. Just 8:an ÄR en kaotisk tid för många - man brukar till och med tala om att folk förändras så mycket under sommaren före 8:an. Men det är såklart individuellt när den här bergstoppen av kaos inträffar. Och dessutom kommer det flera - hela livet kommer att gå i vågor. Inte bara när det gäller "bättre" och "sämre" perioder, utan tider då man flyter på i vardagen och tider när man känner att man liksom behöver ta paus. Stanna upp för att reflektera och fundera över sig själv och livet, lite "hitta sig själv" igen. Speciellt under eller efter perioder då det händer mycket eller är stressigt.
Speciellt under tonåren så går så mycket av livet ut på att skapa sin egen identitet, även om vi inte tänker på det så där daglig dags. Men man ska tex bestämma sig för vad man tycker och tänker om olika saker (säkert väcker konfirmationsträffarna en del funderingar), vad man gillar och inte gillar, vartåt man är på väg (tex vad man ska bli när man blir stor eller redan bara om man ska satsa på sin sport eller inte), vem man ska umgås med... Plus alla borden och måsten som kommer utifrån, om allt från vilka spel man borde ha på telefonen till hur man ska prata. Vet du, det är skitsvårt att vara tonåring, så inte så konstigt om du känner dig lite rubbad i huvet och tankarna flödar! Fullt normalt! Men det kommer andra perioder och det lugnar ner sig emellanåt. Bara försök att "landa i dig själv" nu, slappna av och ge dig själv tid att tänka. Gör sådant som du tycker om och som du får energi och tillfredsställelse av, om det så är att hänga med vänner eller stapla morfars ved, spela ett spel du gillade för flera år sedan eller plinka på gitarren.
Och slutligen: det är inte alls konstigt att man blir yr och orkeslös i bastun! Vi finländare som är vana bastubadare har bara glömt att bastu egentligen är en jättestor ansträngning för kroppen och att både värmen och svettningen kan göra så att man får yrsel och blir matt i hela kroppen. Föreställ dig att det skulle vara lika varmt ute! Folk glömmer också ofta att dricka tillräckligt jämfört med all vätska vi svettas ut under ett vanligt bastubesök. Så nou hätä, bara att sätta sig ner på golvet (med huvudet mellan benen om det behövs) ifall man känner sig konstig och dricka massor med vatten!
Fråga mera bara ifall det är något annat du funderar över!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna