He gaar int na meir.
23.11.2013
Hej, jag har varit deprimerad i två år men aldrig berättat om det för nån. Jag skär mig själv och mår på sant fittit. Nu känner jag mig redo att söka proffessionell hjälp (typ en psykolog) men ja veit int vart ja ska vänd me. The Looney

Skolpsykologen Jenny svarar
Skolkuratorn Pia svarar
25.11.2013
Hej Looney!
Vojdå vännen... Men jättejätteJÄTTEbra att du känner att du vill börja ta emot hjälp! Jag har skickat din fråga till våra ljuvliga Jenny, Pia och Linda, som ska svara åt dig så fort de bara hinner!
Tills dess en stoooooor kraaaaaaam!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej "the Looney",
Tack för din konkreta fråga! Tummen upp för att du tagit mod till dej och insett att du behöver hjälp. Modigt gjort! För att börja må bättre behöver man ibland prata med nån utomstående som kan belysa din situation ur en annan synvinkel eller ge dej råd om hur du kan tänka/göra på ett annat sätt för att börja må bättre.
Är du deprimerad (beroende på hur deppad / nedstämd du känner dej) kan du antingen prata med skolkuratorn, skolhälsovårdaren eller skolpsykologen. Vi föreslår att du först går till skolkuratorn på din skola. Kuratorn kan göra en första bedömning på vad som skulle vara den bästa hjälpen för dej. Antingen fortsätter du gå hos kuratorn eller så kan hon kontakta skolpyskologen och du får fortsätta hos psykologen. Skolpsykologen kan antigen träffa dej på skolan eller på mottagningen in i stan i såfall. Du kan även gå via skolhälsovårdaren som kan ringa till skolkuratorn eller skolpsykologen.
Gå iväg till skolhälsovårdarens / kuratorns rum imorgon och be att få boka en tid!
Lycka till!