Hej !
17.06.2014
Hej jag mår inte så bra just nu. Jag har mått ganska dåligt hela högstadie tiden. Men nu när jag slutat nian och fått sommarlov så har det blivit ännu sämre. Vi har det ganska jobbigt hemma. Och jag har bara en enda kompis som jag umgås med ibland. Redan för typ tre veckor så skar jag mej själv . Inte så farligt mycket. Men det syntes nog på handlederna. Jag har inte berättat det för nån. Och jag hade tänkt att jag aldrig skulle göra det igen. Men nu, två veckor in på sommarlovet så gjorde jag det ändå. Den här gången gjorde jag det över hela armen. Så nu syns det jättebra. Och jag är livrädd att nån ska se det. Fördå skickar de mej säkert till nåt hem för pspsykiskt sjuka eller nåt. Och jag vill absolut inte prata med nån hemma och helst inte nån kurator Heller. Jag har varit till skolans kurator några gånger. Och jag tyckte inte alls om det. Hon frågade bara saker om min familj och sånt. Hon frågade inte om hur JAG mår. Men jag vill egentligen inte förstöra min kropp på det sättet. Men när jag är på dåligt humör så kan jag inte låta bli. Ni kanske har nån fundering över vad jag ska göra . Jätte tacksam för svar ! PS. Ni tar väl inte och typ kollar upp vem jag är. Det var ganska läskigt att skriva hit också. gladförsvar!

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
Rehabiliteringsrådgivare på Psykosociala förbundet rf. Camilla svarar
18.06.2014
Hej gladförsvar!
Först: vi har skickat din fråga till Ancha och Camilla och hoppashoppashoppas de kan svara fastän de är på väg på semester. Vi hoppas att de bland annat räknar upp en massa saker man kan göra istället för att skada sig själv - för det finns verkligen en massa knep att ta till när det känns som om att man behöver smärtan. Se, vi håller faktiskt på att samla ihop info, råd, förklaringar och tips om Självskadebeteende till augusti månads tema och har redan hittat en maaassa bra, så om Ancha och Camilla inte hinner först, så ska vi lägga in lite av det materialet här åt dig.
Sedan: vi kollar ALDRIG vem någon som skriver hit är! Vi gör allt vi kan för att ni ska hållas anonyma och oigenkännbara för alla andra som eventuellt läser här (men minns att det kommer så mycket frågor hit att din nog säkert försvinner i mängden). Hela poängen med Decibel är att ni ska kunna få hjälp utan att behöva visa vem ni är, så att ni verkligen ska våga berätta precis hur det är. Om vi tex ser något som ni skrivit som kanske skulle kunna kännas igen, så tar vi bort det ur frågan. Så oroa dig inte <3!
Så fort vi får svar så lägger vi in det här. Men tills dess: snälla gör inte dig själv illa mera, okej!? Det löser inte några problem och det känns aldrig bättre efteråt. Och finns det inte NÅGON du kan prata med om vad du känner? Runt varje människa finns det alltid människor som så väldigt gärna skulle hjälpa bara de visste att något var på tok. En kompis morsa, en moster, en gammal favoritlärare, en fotistränare, en ungdomsledare, en präst, en granne, en bibbatant, en klubb-ledare... Pröva, vännen, ge någon av de du kommer att tänka på nu en chans. Dissa inte deras förmåga att trösta och stöda dig, var inte rädd för att besvära någon eller att de ska bli arga eller att du ska verka sårbar. För din alldeles egen skull, berätta!!!
Stooooooooooooooooooooooooooooor kraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaam, hälsar ungdomsinformatören Liselott och Storasyster-sommarjobbaren Angelica
Hej!
Vad bra du tar kontakt hit, ett självskadebeteende är något som du behöver få hjälp med.
Ofta när någon skadar sig själv på något sätt så gör man det för att man söker ett sätt att hantera övermäktiga känslor. De svåra känslorna kan beskrivas som ångest och många beskriver att de svåra känslorna blir lättare att hantera om man t.ex. skär sig, att känslorna då blir mer fysiska och därmed lättare att hantera. Men det hjälper ju inte att skära sig, inte mer en för en liten stund, grundproblemet försvinner ju inte och man börjar inte må bättre. Du behöver få prata om dessa känslor med någon. Få uttrycka dem för att på så sätt kunna förstå och bearbeta dem.
Du skriver att du har mått dåligt hela högstadiet och att ni har det ganska jobbigt hemma. Detta är saker som jag tänker att du behöver få hjälp med. Du behöver få reda ut orsakerna till varför du mår dåligt och som nu har resulterat i att du skadat dig själv. Du skriver att du pratat med skolkuratorn ett par gånger men inte gillat det, att hon frågat om din familj. Ofta är det dock helt relevant att fråga om hur man har det i sin familj, speciellt om man bor hemma. Vi är, på gott och ont, starkt påverkade av hur vi har det i våra familjer och dem vi lever med, livet ut. Viktigt att komma ihåg är att för att börja må bättre psykiskt så måste man ge den processen tid och man behöver vara ärlig och öppen i samtalet för att terapeuten skall kunna hjälpa. Och du blir inte skickad till något behandlingshem så det behöver du absolut inte vara rädd för.
Mitt råd är att du genast tar kontakt till Barn- och ungdomsmottagningen på Mentalvårdsbyrån, Tfn (06) 786 2355 (Telefonväxel (06) 786 1111)
Vill/vågar du inte göra detta själv så ta hjälp av någon du känner som du litar på, detta kan vara vem som helst (mormor, faster, kusin, lärare etc.) men är en som du känner att kan anförtro dig åt. Det skulle vara viktigt att du söker hjälp så fort som möjligt eftersom ett självskadebeteende är lättare att bryta ju snabbare man söker hjälp.
Sköt om dig!
Mvh, Camilla
Hej ännu en gång gullevännen!
Vi såg att du kommenterat och att du tyvärr hunnit skada dig själv igen under tiden. Vi blir jätteledsna att höra att det gick så, men ta det lugnt nu bara!!! Vi ska försöka lista några av de tips vi har för att undvika självskadebeteende. Som sagt så kommer det att komma mer infosidor och ännu mer tips om det senare, men de är ännu under konstruktion.
Så här:
- Det första du kan göra när du mår dåligt och får tankar på att skada dig är att bara ANDAS. Sätt dig ner/lägg dig ner i en bekväm position som känns bra för dig. Och så djupandas du. Fokusera på andningen - BARA på andningen - och tänk på hur du andas. Ta ett djuuuupt andetag, ända ner i lungorna så att magen fylls med luft. Låååångsamt. Andas sedan ut långsamt igen och upprepa det här. Försök tömma huvudet. Andas genom näsan (om du inte är förkyld förstås ;)
- Gör något som får tiden att försvinna. Vad som helst som du tycker om. Läs (lev dig in i karaktärernas liv för att glömma din egen verklighet en stund), spela något instrument, handarbeta, rita, helt enkelt något som du själv känner att du får lugn av.
- Lyssna på musik som får dig på bra humör och dansa dansa dansa, på egen hand eller med kompisar, bara släpp ut allt och sk*t i om det känns fånigt.
- Ring en vän. Du måste inte berätta att du har det jobbigt om du inte vill, bara fråga vad hen har gjort idag - så att du kommer på andra tankar.
- Om du har ångest: titta omkring dig. Säg högt vad du ser, vad du hör, vad du känner (tex jag ser en fin tavla på väggen, jag hör bilarnas brus utifrån, jag känner golvet under mina fötter) På det här sättet skiftar tankarna fokus och den akuta paniken blir bättre.
- Bestäm, lova dig själv att under de kommande tio minuterna ska jag inte skada mig själv. Efter det lovar du tio minuter till osv
- Håll i en isbit i handen och känn kylan istället för den fysiska smärtan.
- Ett tips som vi nyligen hört om och som är effektivt: innan du tar till självskadande, förvara en anteckningsbok i närheten av det du skadar dig med. Varje gång innan du skadar dig så SER du anteckningsblocket och skriver ALLTID ner dina känslor där först. Visst kan du lova att försöka med det?
- Också: istället för att skada dig, rita på handlederna istället. Rita ett hjärta, skriv ett citat du tycker om, eller som tipset i din fina kommentar på frågan: skriv ner nåns namn, nån som du tycker om.
Sen detta: skriv ner en lista på vad du kan göra INNAN du skadar dig själv. Försök att förebygga på det sättet. Tex
1: skriv ner dina känslor,
2: gå ut bland människor och bara se på omgivningen,
3: Spring så snabbt du kan,
4: skrik i eller slå på en kudde osv.
Ha en låååång lista och gå igenom alla alternativ innan du tar till självskadebeteende.
Många av de här tipsen kommer direkt ur en jääättehärlig bok om självskadebeteende: "Sofia Åkerman - För att överleva (om självskadebeteende)" Läs gärna den boken också hördu, finns säkert på närmsta blibliotek!!! Sofia skriver underbart och har själv erfarenhet av självskadande.
Vi vill så jättegärna att du ska komma dig ur det här. Läs experten Camillas svar på det här också är du snäll och fundera ordentligt på det här med att söka mer hjälp. Kom ihåg att lugnet efter att man skurit sig bara varar en pytteliten stund, sen kommer ångesten tillbaka och det blir bara värre och värre.
Stora varma jättekramar!!!
hälsar Liselott och Angelica