hjälp
09.09.2014
Hejsan. Jag vet inte egentligen vadjag ska skriva men iaf så går jag sista året som närvårdare (har rehabilitering som inriktning)och har planerat att söka vidare till hälsovårdare lr akut, för att hittills på mina praktik och sommarjobb så känns det här området med åldringar, barn och handdikappade helt fel för mig.. och därför känns det jätte tungt att gå i skolan när jag inte tkr om närvårdarjobbet. Jag är inte någon smart tjej, men försöker mitt bästa att orka kämpa. Det som jag undrar är hur bra betyg måste man ha för att slippa in till hälsovårdare lr akut? För jag är helt omotiverad just nu. Känns som att jag håller på att bli deprimerad fast jag har ett bra liv.. men jag trycker ner mig själv VARJE dag, jag känner att jag inte mår som jag brukar, har varit nedstämd sen i våras men vet inte varför, lr kanske för att jag trycker ner mig och tänker att ingen tkr om mig och för att jag tänker för mkt, känns ibland som huvudet exploderar spec på kvällarna, oroar mig för skolan, pengarna, andra problem osv.Jag vet inte vad jag ska säga riktit.. men vill absolut inte bli utbränd lr deprimerad eftersom att min vän har varit/är det och det har varit tufft för hon och vi som är nära henne. Har inte ngn bra relation till min familj, så vill inte öppna mig för dem+så har dom mkt att tänka på så dom orkar nog intemed mig nujust men det förstår jag. Har oxå en pojkvän men han kan inte hjälpa mig för att han förstår inte varför jag tänker så mkt. Mina vänner har egna problem, jag hör hellre på deras problem än berättar mina. Och har en gång varit hos en psykolog men..nää, jag tyckte inte att det hjälpte så jaa, jag vet inte vad jag kan göra.
Uppsökande ungdomsarbetaren Anne svarar

Ungdomsinformatören Liselott svarar
10.09.2014
Hej vännen!
Nu ska vi se om vi får fram svar åt dig. Vi har dels skickat din fråga till en informatör vid en yrkesskola för att få veta om vad som krävs för att slippa in på hälsovårdare lr akut och dels har vi skickat din fråga till en uppsökande ungdomsarbetare. Uppsökande ungdomsarbetare brukar kunna hjälpa exempelvis sådana som är skoltrötta, som tvivlar på sina vägval i livet och sådana som mår sämre än bra. Hon kan kanske komma med lite råd, tips och tröst på den mentala biten av din fråga. Vi klistrar in svaren från dem hit vartefter vi får dem. Håll ut <3
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej!
Vid YA kan man studera till närvårdare på andra stadiet och vi är också den enda svenskspråkiga skolan på andra stadiet i Finland som erbjuder utbildningsprogrammet för akutvård. Akutvårdarna vid YA studerar i Vasa och de kan alltså välja utbildningsprogrammet till tredje läsåret. De inleder studierna på närvårdarlinjen (ingen skillnad vid vilken av våra enheter) och innan man blir antagen ska man delta i inträdes- och lämplighetsprov. När man sedan väljer utbildningsprogram och akutvård i det här fallet då, så genomgår man ytterligare ett lämplighetstest, som går mycket ut på konditionsövningar.
I korthet är det alltså så att till YA söker man till närvårdare, genomgår inträdes- och lämplighetsprov, går två år på närvårdarutbildningen, väljer sedan inriktning/utbildningsprogram och vill man då läsa akutvård ska man delta i ytterligare ett inträdes- och lämplighetsprov innan man inleder det tredje studieåret.
MEN, tjejen som ställer frågan är alltså redan inne på sitt tredje studieår till närvårdare. Då skulle jag säga att hon ska söka till Arcadas utbildning Förstavårdare (alltså akutvårdare) http://www.arcada.fi/sv/bachelorexamen/forstavardare
Det är vid Arcada hon kan studera till Förstavårdare på tredje stadiet på svenska. Vad gäller deras inträdeskrav och liknande kan jag tyvärr inte svara på några desto mera frågor, men de hjälper säkert gärna till vid Arcada.
Mvh
Sara, informatör vid YA!
Hej på dej!
Det låter som att du är en tjej som funderat igenom ditt yrkesval och vet vad du vill angående studierna nu framöver, vilket ju är jättebra.
Du berättar att du har vänner och pojkvän, så jag är säker på att du omges med människor som tycker om dig och bryr sig om dig. Du skriver att du hellre lyssnar på dina vänners problem, än pratar om dina egna. Det är viktigt att kunna ta plats även med sina kompisar, dina tankar och känslor är ju lika viktiga som deras!
Fastän man har nära&kära runtomkring sig så känns det inte alltid som att man vill vända sig till dom och då är det ju bra att man vid behov kan ta hjälp utifrån av någon professionell. Du skriver att du varit en gång hos en psykolog, men att det inte hjälpte. Jag hoppas att du skulle ge det en chans till. Sällan hjälper det att gå bara en gång, utan det löns nog att testa gå åtminstone 3-4 ggr innan man besluter om man vill fortsätta eller vad man tycker. Sen klickar man ju inte med alla heller och isåfall kan man be om att få prata med någon annan istället. Det går att vända sig till elevhälsovården i skolan och genom det få tid till en kurator/psykolog eller så kan man boka en tid via den egna hälsovårdscentralen. De har utbildning för att möta ungdomar som behöver stöd och någon att bolla tankar med.
Det ÄR helt okej att tänka och grubbla på saker och jag tycker du skall tillåta dig att känna som du känner. Jag tror att det är viktigt att man kan acceptera de negativa tankarna också.. men ändå inte grubbla allt för mycket. Jag hoppas att du inte lämnar ensam med dessa känslor, utan att du vänder dig till någon som du har förtroende för och berättar hur du har det. Det lättar ofta då man fått prata och diskutera med någon annan. Det som känns överväldigande i eget huvud, brukar då ”lätta”.
DU är viktig och värdefull!
Och lycka till med studierna :)
Kram
Anne