Hjälp
23.02.2015
Hej. Jag behöver hjälp men jag vill inte prata med någon kurator eller mina föräldrar. Jag mår dåligt varje dag. Jag gråter varje kväll och känner att jag inte passar in här. Jag vill inte bo hemma längre för det känns som jag sviker dem hela tiden. Jag har bra föräldrar som är lagom stränga men det är mej det är fel på och jag har flera gånger funderat på att rymma hemifrån. Jag slutade berätta för mina kompisar för ungefär en månad sen att jag mår dåligt eftersom det låter som man vill ha uppmärksamhet osv. Jag känner bara att jag inte klarar av att bo hemma längre vad ska jag göra? ~

Ungdomsinformatören Sanna svarar
Annica svarar
23.02.2015
Hejsan, du behöver få hjälp nu, det är helt klar. En av våra alldeles underbara experter kommer att ge dig tips och råd hur du ska hitta vidare. Håll ut, svaret kommer här under så fort vi får det.
Många kramar från ungdomsinformatören Sanna
Hej där!
Väldigt tråkigt att höra att du mår så dåligt och inte känner att du klarar av att bo hemma - Så ska du absolut inte behöva ha det. Det positiva du håller fram är att dina föräldrar är bra och har sunda gränser, vilket är en verkligt fin insikt av dig.
Du berättar inte närmare orsak till ditt illamående, och så kan det också vara, ibland mår man bara jättedåligt utan att kunna sätta fingret på vad det egentligen handlar om. Sedan säger du att inte vill prata med dina föräldrar om detta. Kan du ställa dig själv frågan varför du inte vill det? Är det för att du upplever att du är till besvär för dem då, ska du komma ihåg att du är deras barn, och de älskar dig enormt, och finns där för dig oberoende hur du mår, och fastän du i dina ögon skulle vara "jobbig". Det är det föräldrar finns till för, och jag kan lova att de skulle vilja att du pratar med dem istället för att bära på allt själv. De skulle vilja stöda dig, men de kan inte göra något eftersom de inte vet vad det är frågan om. Så därför ber jag dig fundera på dessa tankar innan du utestänger möjligheten att prata med dem. Dock bestämmer du själv vem du vill prata med, och jag tycker det är oerhört fint att du skrev hit till Decibel. För det är väldigt, väldigt tungt att bära sådana här saker ensam, så om du vill, fundera på vem du känner att du har förtroende för, som du kan dela med dig av dina tankar åt. Alla vi människor behöver andra människor och behöver hjälp av våra närstående, för alla mår sämre någon gång i livet.
Någonting du kan vända till en styrka i framtiden, är det faktum att du sedan gått igenom något jobbigt och vet hur det är att må dåligt. Du kan vara ett fantastiskt stöd för andra och ha den förståelsen och empatin som någon annan behöver.
Det är okej att vara nere, det är okej att inte vara duktig hela tiden. Det kommer bättre perioder, illamående hålls inte konstant på samma nivå hela tiden. Detta är en tid då du bör vara snäll och uppmuntra dig själv.
Du berättar att du tycker du inte passar in. Skriv upp dina tankar kring detta, och fråga dig själv vad den bakomliggande orsaken är. Sedan skriver du hur du skulle vilja ha det, och därefter möjliga sätt att gå vidare och lösningar, och ta en funderare på var och en av dem. Finns det någon av dem som hjälper dig mot målsättningen, någon du skulle trivas med. Egen reflektion hjälper att få fram nya konstruktiva tankar och tankesätt, och på så sätt kan du lägga upp en plan för hur du ska göra. Det brukar kännas bättre att ha en konkret plan svart på vitt, för då vet man vad man jobbar för. Kort sagt funderar du helt enkelt till pappers vad du vill, vad ska förändras och hur du ska göra för att nå dit.
Att känna sig annorlunda eller att man inte passar in är något man också kan vända till en styrka. Tänk så trist det vore om alla vore likadana, vi vore en enda grå massa utan någonting unikt. Därför har vi goda skäl till att ta vara på de egenskaper som gör oss speciella genom att använda dem till vår fördel, t.ex. en person som inte trivs bland människor kan ha det som krävs för att bli en suverän författare/konstnär, vilket alla inte klarar på grund av ensamheten som yrket ofta medför.
Vad gillar du att göra? Se denna period om en möjlighet att lära dig något nytt, både om dig själv och andra. Gör saker du gillar, umgås med dina vänner, pyssla, gå på bio, sjung, delta i en dansgrupp eller något annat som ger dig något. Balansen i livet är oumbärlig för vårt välmående, och eftersom du inte berättar närmare om din bakgrund spekulerar jag nu i olika saker som kan hjälpa dig. I den där balansen ingår faktorer som kost, sömn, vila, motion, givande göromål som skänker känsla av mening.
Boendefrågan du funderar kring är inte så lite knepig. Förutsatt att du har ett gott hem, som i detta fall, är det just det som står för den stabila och trygga basen i tillvaron - Den stöttepelare som är som allra viktigast när man inte mår bra, fastän man inte märker det mitt inne i det tunga. Du kan med fördel lista upp de positiva saker med att du bor hemma versus negativa. Fundera kring de negativa, vad kan man göra åt det? Och överväger de positiva de negativa? Saker du är glad över är också bra att lägga stor vikt vid, ofta funderar vi på sådant vi saknar och är blinda för det fina vi har. Nu vet jag inte mer om vad det är som som gör att du vill bort hemifrån, men om det har att göra med kommunikation som är jobbig eller liknande, så är det värt att spinna vidare på just det och jobba för en positiv förändring. Du kan också göra en tankelek där du bor på olika ställen, i ungdomsboende, ensam för dig själv med fullt ansvar över allt och liknande. Skulle det verkligen vara bättre? Tiden då man bor hemma är förhållandevis väldigt kort i jämförelse med hela livet. Kanske den tanken hjälper dig, att detta är bara tillfälligt som du hemma, och inte annorlunda, inklusive det ansvar det innebär?
När måendet är i botten finns det övning som hjälper dig att få bättre fiilis, och den går ut på att Du varje dag försöker få in mer och mer uppbyggande tankar som "Jag klarar det här, jag är toppen och det är okej att det är jobbigt, det går om". Ta det till ditt mantra, och säg det rent mekaniskt fastän det inte känns sant först. Det du säger till dig själv tillräckligt många gånger kommer att bli sanningen, du kommer att tro på det. Tänk stärkande tankar, mata den goda sidan så kommer den dåliga sidan att minska i styrka. Med tiden kommer det att gå enklare att tänka positivt, vilket influerar alla andra områden i ditt liv.
Många varma önskningar om lycka till dig och styrketankar som får dig att orka vidare. Du är starkare än du tror! Och inte ensam! Hälsar, Annica Wahrman