humörsvägningar
11.09.2014
Hejsan! Har alltid regelbunden mens och
varje månad före jag får min mens har jag rejäla humörsvägningar. Ena stunden hatar jag allt och allihop,andra stunden vill jag bara gråta och är deprimerad, jag överanalyserar det folk sagt till mig och överreagerar och inbildar mig saker. Ibland blir det så efter mensen oxå och ibland under mensen. Jag förändras helt som person och folk tycker inte att det är trevligt att vara runt mig. Vad beror detta på och vad kan jag göra för att ändra på det? b.n

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.09.2014
Hej.
Det låter helt enkelt som att du har ovanligt tydlig och uttalad PMS. PMS (premenstruellt syndrom) är inte någonting som alla kvinnnor/flickor märker av, men det är inte heller onormalt på något sätt. PMS beror på att hormonbalansen ändrar i kroppen och i sig är det alltså någonting fullkomligt normalt och en naturlig del av menstruationscykeln.
Det är typiska symtom precis som du skriver, att man antingen blir argsint eller nedstämd, och man kan känna tvära kast i humöret från den ena stunden till den andra. Det kan kännas riktigt jobbigt då man inte känner igen sig själv och mitt i allt reagerar jättestarkt på någonting som man i princip vet att inte är någon stor sak.
Många kvinnor känner att symtomen lättar om de äter p-piller, eftersom pillren hjälper till att reglera hormonerna lite. Så om du upplever att problemet är så tungt att du behöver hjälp så kan du ju överväga att pröva p-piller.  Det säljs även olika naturläkemedel i t.ex. Life butikerna som sägs hjälpa, men huruvida de faktiskt gör det har jag ingen erfarenhet av.
Jag rekommenderar att du skulle kontakta preventivrådgivningen i din hemkommun och diskutera saken med en barnmorska. De är vana att svara på frågor som rör detta ämne och kan säkert hjälpa dig.
Hälsningar
Tessi