Kär i fel person
10.11.2013
Hej! Är en 16 år och mår inte så psykisk bra..
Jag vet inte var jag ska börja nu men jag kan börja med att jag har känslor för en tjej, eller ska man säger för sin bästa vän och har haft det nu i snart 2 år. Det värsta är att jag får inte tycka om henne, jag vill inte förlora henne för hon är ändå min bästa vän. Jag har tänkt ta självmord flera gånger för jag känner som jag känner för henne. Jag är rädd om jag berättar för henne hur jag känner, att hon inte vill vara min vän nå mer. Jag vill inte tycka om henne på detta sätt som jag gör, jag mår bara så himla dålig men hon betyder så enormt mycket för mig. Jag vet inte vad jag ska göra.. mina tankar bara går runt som en bergodalbana som aldrig slutar. Jag vet inte heller om jag är lesbisk eller bisexuell eller heterosexuell, i bland tycker jag om killar men jag har bara tyckt om henne som tjej, ja skulle bli glad om jag får lite hjälp..
förvirrad 16-åring

Ungdomsinformatören Liselott svarar
15.11.2013
Hej du förvirrade 16-åring!
Men ååååå vännen! ÄSCH att det ska vara så jobbigt för dig nu. Stooor kraaaam!!!
Vet du, det här hör till den typen av frågor som det inte finns ett rätt svar på som alltid är rätt i alla situationer och som alla förståsigpåare skulle hålla med om. Vem du än skulle fråga den här frågan av skulle bara kunna ge sin personliga åsikt och sitt råd åt dig. Så det är vad jag kommer att göra nu. Säga vad jag tror och tycker. Det är bara en människa och jag kan på inget vis garantera att det kommer att vara "rätt" eller att det kommer att bli bra om du gör som jag tycker. Sist och slutligen är det DITT val, för det är ditt liv. Och de flesta som du frågar skulle nog sist och slutligen ändå säga att du måste göra som du känner innerst inne.
Vet du, min åsikt är att du borde berätta för henne. Du kan inte gå omkring och må så här dåligt av olycklig kärlek och av rädsla. Jag förstår absolut hur stort det här beslutet är och hur det färgar av sig på hela ditt liv. Men för det första så är ingen annan människa värd ditt liv. Jo, du älskar henne, men fortsätter du finnas så finns det hopp. Även om hon inte skulle känna på samma sätt, så dör nog inte hela hennes kärlek bara av vetskapen om att du tycker om henne. Och framförallt kommer du att defintivt uppleva lycklig, fullkomlig kärlek en vacker dag, med henne eller med någon annan. Det garanterar jag, lovar och svär på heder och samvete, bara du fortsätter finnas med oss. Låt filmen fortsätta rulla på play, så att du ser vartåt handlingen bär, för det kan finnas ljuvliga överraskningar i nästa scen!
Berätta för din egen skull. För att situationen är ohållbar annars och det kan inte fortsätta så här. Hon må svara vad hon svara må. Och lägg INTE så mycket vikt vid hennes första reaktion, kom ihåg att hon troligen är chockad och då är man aldrig riktigt sig själv eller kan tänka klart och känna efter i djupet av sitt hjärta. Det kan faktiskt hända att hon mer eller mindre omedvetet redan misstänkt att du har mer känslor för henne än som bara tjejkompis, för sådant känner man ibland på sig. Hon kan ändå bli chockad av att du säger det högt, så ha tålamod med henne. Först om någon vecka eller tre kan du lita på att hon verkligen menar vad hon säger.
Kom också ihåg att det här inte är lika lätt att ta ställning till som om du skulle vara kille. Det också jobbigt när en kill- och en tjejkompis får känslor för varandra, men eftersom det är mer accepterat med heterosexuella förhållanden så kanske de inte tänker fullt lika mycket på vad andra ska tycka. Din kompis kommer såklart att tänka, åtminstone en sekund, på vad andra ska tänka och försök snälla att inte hålla det emot henne. Tyvärr lever vi ännu i en rätt småsint och fördomsfull värld, så ge henne tid att hitta in till sina egna känslor. Men påminn henne gärna om att du ju fortsättningsvis är samma människa och att hon ju tycker om dig redan som den människa du är - ni är ju goda vänner. Du har inte förändrats! Förhoppningsvis så minns hon hur mycket ni tycker om varandra och lägger det framom allt annat. Och det är ju inte så att hon MÅSTE säga nejtack. Rätt som det är så har hon också pirriga känslor för dig, är nyfiken på dig, vågar pröva på och kanske till och med stå på sig mot omvärlden. Du VET ju faktiskt inte - speciellt inte utan att ge henne chansen att fundera efter. Om inte annat, så kan vänskapen mellan er åtminstone göra så att hon inte behandlar dig illa, så pass respekterar hon dig säkert. Det är också mycket troligt att er vänskap kan överleva bara ni jobbar på den, precis som kill-ochtjekompis-par ofta också klarar sig igenom förälskelser med vänskapen i behåll. Ibland blir man till och med ÄNNU bättre vänner efteråt.
Och sedan det här med vilken sexuell dragning man har. En klok människa har förklarat det som att vi alla befinner oss på en gråskala, vi känner oss mer eller mindre gråa medan det faktiskt är få som är totalt svarta eller vita. På den skalan kan man också åka fram och tillbaka under livet och tex bli kär i olika människor man möter helt avsett om de är män eller kvinnor. Framförallt så måste man inte ställa sig någonstans på skalan, tex i ena änden, och stå där hela livet ut. Man MÅSTE inte bestämma sig om man inte vill eller känner att man behöver bestämma sig för att kunna gå vidare i livet. Man måste inte sätta en stämpel i pannan på sig själv, man måste inte gå ut offentligt med vilken typ av människor man gillar - det är din privata sak som ingen annan har att göra med. Tids nog kanske du själv vill ge dig en etikett, men ta den tid du behöver för det. Det är okej att inte veta så noga.
Hoppas det här hjälpte dig. Minns att det bara var min egen åsikt - men skriv gääärna in och berätta sedan vad du beslöt dig för och hur det gick! Jag önskar dig all lycka och kärlek! <3
Hälsar ungdomsinformatören Liselott