orkar inte.
09.05.2014
hallåå! jag går första året i skola. De e bara typ 2 å en halv veckor kvar tills sommarlov och sen får jag vila upp mig och sen e de ju bara 2 år kvar.. Men jag har INGEN ANING hur jag ska orka. Nu på senaste tiden har det blivit skitjobbigt att gå till skolan. Hästen min (min bästa vän) dog för inte så längesen så har varit ledsen över det såklart och inte riktigt kunna koncentrera mig i skolan. Det tycker tydligen inte lärarna om. En lärare pratade med mig och sa att hon märkt att jag varit trött och okoncentrerad på senaste dagarna, och sen sa hon att det stör andra och smittar av sig, typ. Då blev jag ennu mer ledsen. Sen har jag annars också varit ledsen, fått jättekonstig aptit osv. Nån gång har jag mått så psykiskt dåligt att jag inte orkat fara till skolan, och sen var jag också med i en trafikolycka och fick lite frånvaron och då blir lärarna ennu mer stressade på mig. Fast jag sagt att jag har de lite jobbit osv. Jag vet inte hur dom tycker, men de känns som dom hatar mig mer helatiden. Vet att jag inte e så exemplarisk elev men de känns faktiskt inte bra.. Sku så gärna vilja gå ur skolan och få en utbildning men har sån ångest över allt som har med skolan nujust! Har börjat hallucinera på nätterna när jag inte får nån sömn och har så magkatarr så sku int orka en dag till. Vill verkligen inte prata nåt med lärarna om det! Men vill ändå klara av skolan, fast känner att jag inte kommer orka ens en halv vecka till. vad ska jag göra? :( ~
Uppsökande ungdomsarbetaren Anne svarar

Ungdomsinformatören Liselott svarar
12.05.2014
Hej!
Ja du, det är inte många veckor kvar nu i skolan innan sommarlovet. Har du någonting roligt som händer i sommar som du kan tänka på, som är något du ser fram emot? Det kan vara bra då vardagen känns jobbig och tråkig.
Det är förståeligt att du har det jobbigt efter att din häst, som även var din bästa vän har dött. Jag beklagar :( Har du kunnat prata om det hemma med någon i familjen eller någon kompis? Det brukar nog vara bra att prata om sin sorg när någon viktig i ens liv gått bort, så att man inte behöver vara ensam i sin sorg och ledsamhet. Det påverkar såklart din vardag i skolan när något så hemskt har hänt. Och man får vara ledsen!
Finns det någon kurator i skolan som du kunde prata med eller känner du att du får det stöd du behöver av familj/vänner? Sover du dåligt på nätterna också? Jag tänkte då du skrev att du är trött och okoncentrerad i skolan. Det är vanligt att det påverkar sömn, aptit och koncentrationen om man är väldigt ledsen. Pågår det många månader, så löns det nog att ta kontakt med skolhälsovården. Speciellt med tanke på om du även har magkatarr/magproblem, som du skriver.
Man behöver inte alltid vara så ”exemplarisk” (som du skriver) elev. Ibland går det bra i skolan, ibland mindre bra och det är helt okej. Det borde lärarna nog ha förståelse för i skolan.
Jag tror nog att du kommer att klara av att gå ut skolan och få en utbildning. Maj är nog i allmänhet en tyngre månad, då man vet att sommarlovet är nära och man har varit i skolan snart 10månader i sträck. Nya tag till hösten!
Hoppas du får en skön sommar
Anne
PS från Liselott: Kolla månadens tema om Psykiskt illamående (kommer sedan att finnas under Information->Själen), där finns bla om sorg. Läs också om Skoltrötthet, där kanske du får mera tips.