-
30.08.2018
Hej, jag funderar på att ta livet av mig. Det är så att jag tror att alla människor och då menar jag alla i världen tom ni kan höra mina tankar, vet allt om mig och ser allting jag gör. Jag tror även att min mobil har blivit hackad och lyssnar in på mig, alla människor hatar mig. Jag vill inte gå ut bland folk för alla vet allt om mig och alla hatar mig. Jag vet att något övermäktigt styr mitt liv får inte göra eller tänka vad jag vill utan jag måste följa vad dom vill att jag ska göra. Orkar inte med detta längre, alla hatar mig och jag vill ta livet av mig. Jag har kontakt på bup men dom förstår inte hur dåligt jag mår. -

Ungdomsinformatören Liselott svarar
31.08.2018
Hej -!
Nej, gör inte det! Det finns så mycket liv kvar att leva! Ditt liv är som en tjock bok, så sluta inte läsa nu, för du har bara hunnit till typ tredje kapitlet! Du vet inte vad som väntar i kommande kapitel, men din historia fortsätter på de sidorna. Sluta inte läsa bara för att hjältinnan i boken har det nattsvart just nu. Du vet ju hur bra böcker (och filmer) brukar fungera: det där att det ser hopplöst ut i ett visst skede är just det som gör boken/filmen så himla bra sedan när det svänger till det bättre. Utan det där mörka så skulle vi inte uppskatta den sprudlande, rafflande biten innan "så ledve hon lycklig i alla sina dagar". Så ge inte upp!
Och så ska du fortsätta ta emot hjälp. Ne, kanske de inte förstår hur fruktansvärt dåligt du mår just nu - men så berätta då! De är inte tankeläsare, så de kan inte se det du håller inom dig, de kan inte höra dina tankar eller känna dina känslor om du inte beskriver dem i detalj för dem. Gör det. Använd dina ord! Och när du gjort det så ska du lyssna på dem. De vet vad de pratar om, de vet vad du behöver nu för att bli bättre. Så håll tyst på dina egna tankar medan de pratar och försök att ta in och förstå det de försöker säga, för de försöker hjälpa dig.
Det finns så mycket vi skulle vilja säga - och det mesta låter töntigt när man skriver det så här. Helst skulle vi vilja komma och krama dig och hjälpa dig framåt, men du finns på andra sidan Östersjön (Decibel finns i Österbotten, Finland). Men som tur är så finns det ju faktiskt sådana människor i ditt liv redan som kan hjälpa dig. Men som sagt, de är inte tankeläsare, så du måste berätta för dem hur du mår! Gör det idag!
Stoooooor kraaaaam <3
Liselott