Pedofil på fri fot? :/
03.08.2018
Hej! Jag hittade ingen liknande fråga till min eftersom det är en ganska speciell situation. Det handlar om pedofili.
När jag var 11 var jag mitt första år på sommarteater. Det här är alltså flera år sedan, jag är 19 nu. Det året hade vi live-musik på scen, och bland musikanterna fanns en saxofonist. Jag minns inget av honom från när vi mötts för vi pratade inte mycket (slm tur var!) och det är så länge sedan, men när jag var sexton mindes jag meddelandena han brukade skicka åt mig på facebook. Nu har jag ruvat på det här i snart fyra år... Han hadd skickat en massa frågor om mig och en massa konstigt, där han frågade om jag ville komma och hälsa på honom, bli hans vän et vetera. Det mest skrämmande är nog att han en gång frågade ”Har du någon pojkvän? Vill du ha en ;)?”
Jag minns att jag slutade avara honom efter det. Han frågade om jag var sur på honom, jag svarade att han gjort mig obekväm - som tur var hade jag så pass myclet förnuft att jag förstod att han var skum, men jag förstod inte till vilken nivå förän flera år senare. När jag sagt att han gjort mig obekväm svarade han ”Men då glömmer vi det. Det är vår egen lilla hemlighet ;)” och sedan lämnade han mig ifred och sommaren tog slut. Jag antar att han förstod att jag inte var så lättlurad som han ville att jg skulle vara.
Allt är lugnt med MIG på så vis, men jg har ångest över tanken på hans andra offer. Jag kan omöjligen ha varit den enda, och han spelar fortfarande saxofon och liknande. Jag är rädd att det finns andra som utsatts för honom! Jag vill säga något, men det har gått åtta år och hans cybernärmanden blev ju aldrig till något värre och jag mår bra, så jag är rädd att jag inte ska tas på allvar. Jag själv känner inte något behov för rättvisa på min part, men jg är rädd att han skadat andra barn och fortfarande kan gå fritt och fortsätta med sina äckligheter. Vad ska jag göra? Finns det något jg KAN göra? Annäla honom? Spiken

Ungdomsinformatör Ida svarar
10.08.2018
Hej!
För det första vill jag säga att jag är ledsen att du råkat ut för en person som har gjort dig obekväm och som har handlat olämpligt mot dig. Du skötte det väldigt bra själv, och jag hoppas att du med tiden kommer att kunna sätta det bakom dig.
På basen av det du skriver så uppfattar jag det som att han tog kontakt med dig då du redan hade fyllt 16? Vilket fortfarande gör hans närmanden olämpliga och obehagliga, men inte olagliga. Du gjorde alldeles rätt själv som slutade svara åt honom, och skrev att han hade gjort dig obekväm - varpå han också slutade kontakta dig. Så du handlade precis som man skall göra i en sådan situation.
Oönskad uppmärksamhet har alltid makten att få en att känna sig illa till mods. Om man inte vill ha uppmärksamhet från enh prson, och tycker att hens frågor är påflugna eller olämpliga så är det ganska vanligt att man reagerar med att känna äckel eller t.o.m. skam - men då skall man göra precis som du gjorde - be personen sluta. Och i ditt fall lyckades det bra. Han slutade. Så det föreligger egentligen ingenting brottsligt i det han gjorde mot dig och det finns därför ingenting att anmäla heller. (förutsatt alltså att du var över 16 då det hände.)
Jag tycker att det bästa du kan göra är att själv vara medveten om att dessa saker inträffar, att kanske våga tala om dem och att hålla ögonen öppna och finnas till hands för andra yngre personer som kanske råkar ut för samma sak. Många som utsätts upplever samma rädsla som du i att inte bli trodda, och därför är det många som tiger om saken, och kanske inte vågar eller förstår att säga emot och sätta stopp för saken som du gjorde. Förtsätt att vara en stark och klok person så smittar det förhoppningsvis av sig till andra.
Om du känner att du ännu vill tala om det som hänt så kan du t.ex. ta kontakt med brottsofferjouren, som även har service på svenska.
Kram, Ida