Psykisk sjukdom
04.09.2014
Hjälp mig! Jag har ett litet problem... Här hemma så kan jag må helt bra (vardagligt bra) men så kommer det en konflikt, som leder till att föräldrarna förbjuder något (t.ex utegångsförbud hela veckoslutet). Då kan jag flippa helt och hållet ur! Jag börjar ropa, svära och blir helt hysterisk! Detta har hänt förut, men aldrig på denna nivån. Jag misstänker någon sorts sjukdom. Vad kan det vara? Jag har haft problem med humöret p.g.a blodsockret förut. Men nivån på mitt senaste utbrott tyder på att det måste vara något mycket värre. Hjälp mig snälla, enda sjukdomen som passar in end lite på mig är AD/HD, men i den finns mer som tyder på att det inte är det än att det är det! Pojke 15 år

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
09.09.2014
Hej!
Vår specialungdomsinformatör, samtalsterapeuten och utvecklingspsykologen Susanna ska svara på din fråga, troligen imorgon onsdag. Håll ut <3
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej igen!
Äsch, nu hann inte Susanna, men vi har ändå lite råd att ge. Se, vi tror att det vore bäst att du tog reda på varför du får humörsvängningar, alltså om det är något fysiskt som orsakar dem. Visst, humörsvängningar på grund av alla hormoner i kroppen under puberteten är också en tänkbar orsak, men i så fall skulle det nog ändå vara bra att utesluta allt möjligt annat. Tex om blodsockret kan ge dig häftigt humör kunde det kanske löna sig att kolla blodsockret hos skolhälsovårdaren. Diabetiker kan bli lite argsinta när de har lågt blodsocker. Hon kan också fundera med dig om du kunde testas för andra saker som kan ge humörsvängningar, som tex AD/HD. Hon kan ju ställa de där tusen små frågorna och följdfrågorna som gör att ni kanske kan sätta fingret på vad det är som orsakar det här - och alltså utesluta sådant som kan uteslutas. Hon, och även skolkuratorn, kan också troligen lära dig knep och trix för hur du själv kan lugna ner dig och återfå självkontrollen när du känner ilskan komma rusande.
Man behöver inte vara slav under sitt eget humör och man behöver inte förstöra för sig själv med det, för det finns hjälp att få! Och minns att just för att du nu själv oroar dig, så visar det att du själv är medveten om att allt inte känns riktigt okej och det faktum att du frågar om råd av oss är ett tecken på mognad och förnuft! Ta tag i det här nu och försök klura ut vad det är frågan om, det kommer du att tacka dig själv för senare. Det behöver kanske inte alls vara frågan om något allvarligt, men bättre att veta och kunna göra något åt det än att fortsätta skrämma sig själv när humöret brakar loss.
Hoppas du får hjälp och förklaringar snart!
Hälsar specialungdomsinformatören och hälsovårdaren Tessi och ungdomsinformatören Liselott