Saker som gör en lycklig
29.09.2014
Hej!
Här kommer ett tips mot depressioner. Gör saker som ni blir lyckliga av och som ni tycker om att göra. När jag är ledsen far jag på en promenad och efter promenaden så är jag mycket gladare och mår mycket bättre. Jag försöker fara och motionera så mycket som möjligt och jag märker jag mår bättre utav det för jag har även blivit gladare, positivare och tycker bättre om mig själv. Umgås med vännerna och se en rolig film tex Beethoven som får en att skratta. :) :)

Ungdomsinformatören Liselott svarar
01.10.2014
Hej :)!
Japp, du slår faktistk huvudet på spiken med att man mår bättre av att röra på sig fysiskt! Det kommer fram bevis på det gång på gång i mycket av den senaste forskningen inom allt från psykiatri till skolframgång! Vet inte hur många gånger vi nu hört att motion bevisligen motverkar depression och annan psykisk ohälsa. Senast igår var vi ungdomsinformatörer på en föreläsning av svenske Sven Rollenhagen om ungas spel- och nätberoende. Där framkom bland annat att de som också rör på sig, tex håller på med en idrott, mindre ofta blir beroende av spel eller Internet eller sociala media. Speciellt bra är det om man gör något lite fysiskt äventyrligt nu som då, som något så enkelt som att klättra i träd eller cykla ikapp med kompisen, får just de endorfinkickar som spelare annars försöker få genom spelandet (alltså det spännande, häftiga). Och så bara måste vi ju länka till en av våra favorit-artiklar http://dinamediciner.se/nyheter/psykiatrikern-jill-taube-promenad-lika-bra-som-medicin där det står att en ordentlig promenad motsvarar antidepressiv medicin :D
Så du har fullkomligt rätt - och tack för att du delade med dig av det och av din egen erfarenhet <3
Hälsar ungdomsinforamtören Liselott