Senast i min årskurs
01.05.2018
Hej! Jag är snart 14 år och jag tror inte att jag är sen med puberteten och kroppsligt men nu är det så att jag är bland dom enda som Ennu inte fått bröst eller mens,i omklädningsrummet kan jag inte säga att jag skämms eftersom jag kan stå på mig och är väldigt öppen person men när de andra flickorna börjar kommentera och skämmta om det blir det bara stelt och jag blir ledsen eftersom jag inte kan göra någonting åt det...vad ska jag göra jag kan ju inte bara direkt säga till dem Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.05.2018
Hej.
Jag blir alltid lite sur då jag hör att nån skämtar om nån annans fysiska utveckling. Precis som du skriver så är det ju inte någonting du kan påverka själv. Det enda man kan göra är att försöka sköta om sin kropp och ha tålamod.
Jag tycker inte att du behöver hålla god min då de kommenterar eller skämtar på din bekostnad. Du har rätt att säga ifrån och säga att de skall sluta. Det kan ju hända att de helt enkelt inte har tänkt på att det kan göra dig ledsen, men de har inte RÄTT att fortsätta med det heller. Det betyder inte att ni behöver bli osams över det, utan nästa gång ni är i en situation då du tycker att de kommenterar saker på ett sätt du inte tycker om så kan du helt enkelt säga "jag önskar att ni inte skulle kommentera min kropp, jag kan inte göra någonting åt saken och jag blir ledsen."
Du kommer ju att utvecklas, din mens kommer att börja och din kropp kommer att förändras, men det är alltid nån som utvecklas först och nån som utvecklas sist. Det är ingenting man väljer själv. Försök att stå på dig och tycka om din kropp, den gör sitt bästa och den är värd din (och alla andras) respekt.
Många kramar
Tessi