Snälla hjäp mig, vet inte hur mycket mer jag orkar med
09.09.2014
Hej, jag vet inte vad jag skall göra...
Jag mår dåligt inom bords och det är så mycket som har hänt i mitt liv...
mina föräldrar skildes då jag var 5 och bor hos min pappa, min mamma blev slagen förut då hon bodde hä, hon är och var alkoholist redan då, min syster blev ut slängd för 2 år sedan då hon hade fyllt 18 hon blev slagen av pappa hon med, nu efter den tiden då mamma har flyttat till södra Finland och träffar henne några gånger i året har allt blivit en pina. Pappa vill inte prata med mig, jag håller mina problem inom mig och ibland skär jag mig jag vet att det inte blir bra av det...
Nu är allt så tungt vet inte när ag inte fake skrattade sist eller höll på mitt fake smile helt ärligt minns ag inte när ag var glad senast, min syster får jag inte träffa ofta men gör det ialla fall men det slutar med att då jag kommer hem igen skriker han på mig och det känns som om jag inte pallar mer.
Jag har märkt att så fort någon bråkar och jag är i närheten börjar jag gråta...
Alkoholen är också ett problem speciellt när min pappa dricker eller min mamma så känns det som om jag bara vill dra för jag orkar inte vara i samma rum eller hus som dem...
så snälla hur skall jag göra för att bli glad igen och det hjälpar inte att prata med pappa för som sakt han lyssnar inte... tjejen som mår dåligt

Utvecklingspsykolog och samtalsterapeut Susanna svarar
10.09.2014
Hej tjejen som mår dåligt!
Så här ska det verkligen inte vara och så här varken kan eller ska det fortsätta. Du har rätt till en uppväxt där det finns omtanke och trygghet och kärlek. Det är en grundläggande rättighet för alla barn och ungdomar, en mänsklig rättighet. Du behöver få kunna må bra för att du är värdefull och för att du ska få växa och utvecklas och bli den fina människa som det är meningen att just du ska bli.
När en förälder (eller båda) dricker och/eller även misshandlar sina närstående så påverkar det hela familjen. Det blir också många gånger så att alla i familjen försöker dölja det som händer, för sig själva men också för andra. Därför att man skäms, man vet inte vart man ska vända sig med problemet, man är ledsen, o.s.v., o.s.v. När man inte pratar om saken med någon alls blir det tungt. Alltför tungt att bära, speciellt för ett barn eller en ung människa.
Finns det någon vuxen på din skola som du kunde vända dig till? Någon du känner ett litet förtroende till, som du vet brukar lyssna? Skolhälsovårdaren har kunskap om hur man kan reda upp en sådan här situation så kanske kan du vända dig till henne? Eller skolkuratorn eller skolpsykologen eller helt enkelt någon annan vuxen i skolan? Alla dessa har utbildning för att hjälpa dig vidare och kommer att göra allt för att allt ska bli bättre för dig. Det finns också telefonnummer man kan ringa och prata om hur man har det när någon i familjen dricker eller när man mår dåligt, t.ex. kan du ringa jourtelefonen för närstående till missbrukare. Eller någon annan jourtelefon. Alla som svarar har kunskap och utbildning att ta hand om det du berättar och telefonnummer hittar du här på sidan http://www.decibel.fi/hjalp/. Ring fast redan idag!
Vem du än vänder dig till så kommer de att hjälpa dig att hitta lösningar som håller i längden. Som du själv konstaterat så funkar det inte så värst bra att hålla problemen inom sig och skada sig själv. Då stannar allt bara inuti dig, i ditt ”system”, och det du behöver är att få ut allt ur systemet. När vi bär väldigt mycket inom oss så börjar till sist hela vi att protestera och reagera. Det kan kännas som att vi svämmar över av känslor och tankar. Eller att vi alltid är litet ”fake”. Eller att vi inte har någon kontakt med vad vi känner, varken med sorg eller med glädje. Så blir det därför att det är ”systemets” försvarsmekanismer som sätter in, på något sätt måste vi överleva och skydda oss själva från allt det jobbiga och svåra vi upplever runtomkring oss. Men det blir tungt. Och vi börjar må dåligt, på ett eller annat sätt.
Så lyssna på dig själv, ta alla signaler din kropp och ditt inre vill skicka till dig på allvar och ta första steget och be om hjälp. I din situation är det enbart starkt att be någon om hjälp. Helst redan i dag, eller i morgon! Det har gått många år och mycket energi åt för dig att handskas med det här och nu har du rätt att få börja må bättre!!! Så småningom kommer glädjen och det som är äkta tillbaka. Fast det kan ta sin tid. Men du är värd den tiden, för du är värdefull!!
Många varma kramar!
H.Susanna