stressad!
05.10.2014
Hej!! Jag har börjat känna mig sååå stressad på senaste tiden! I skolan ska du prestera bra,särskilt nu när man går på nian och ska sen ha bra avgångsbetyg,du måste noppa ögonbrynen och klippa håret å såna saker för att se bra ut! Du e typ halva dagen i skolan och sen har du mycket läxor + att du vill sen kanske hinna gå ut å gå. Alltså på riktigt har inte känt mig så jäkla stressad på länge!:/ Har ni tips på vad som kan ta bort stressen elr som nått som gör att man slappnar av? Ps! Decibel är en sååå bra sida.Herregud alltså de spelar int nån roll om man har clownfobi eller mensproblem så hjälper ni en! Ni är såå duktiga på att svara och ja vet inte vart ja skulle vända mig om inte ni fanns! Massa kramar till er & ha de bra ♡ xoxo

Specialungdomsinformatören Susanna svarar
Ungdomsinformatören Sanna svarar
12.10.2014
Hejsan, vår specialungdomsinformatör Susanna kommer att svara på din fråga så fort som möjligt.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej Xoxo!
Här kommer mitt svar till dig:)
Så härligt att du tycker om Decibel och så fint också för oss som jobbar här att få höra om det:)Tusen tack för din positiva feedback!
Gällande stress så får vi nog konstatera att stress finns i alla åldersgrupper idag. Barn är stressade, unga är stressade, vuxna är stressade. Alla är stressade. Samhället snurrar på i en väldig fart, det är mycket vi måste kunna och göra och till sist, när vår individuella ”stressgräns” är nådd, då dras vi med i stresskarusellen. Och då behöver vi ju hitta bra knep att handskas med stressen! Ett tips är att försöka hitta just det sätt som får dig att stanna upp, att ta en time out mitt i all stress. Man brukar prata om att ”stanna upp i nuet” som en första hjälp-metod för stresshantering. För i nuet finns ingen stress. Det är när vi tänker mycket bakåt eller mycket framåt som vi blir stressade.
Så hur kan man då stanna upp i nuet? Ta en paus från allt ”görande” och ”bara vara” en stund. Det kan vara så enkelt som att bara stanna upp och ta några djupa andetag. När vi blir stressade börjar vi ofta andas väldigt ytligt och får helt enkelt inte i oss all den luft systemet behöver för att kunna lugna ner sig. Så andas, så många djupa andetag som just du behöver för att känna att du litet hinner ikapp dig själv. Att hela systemet lugnar ner sig. Och när du sitter (eller står eller ligger) och andas så försök att verkligen fokusera på just andningen, och kanske så småningom också på allt som finns i dig. Med fokusera menar jag då att observera vad som händer i dig när du andas. Och också på hur det känns i kroppen, vilka känslor som finns i dig, vilka tankar flyger förbi. Alltså observera och notera vad som är på g i dig just i detta nu. Utan att döma eller värdera – bara observera. Detta är ett mycket bra sätt att ta en time out, men det kan kräva litet vilja och träning också. Och att man stannar upp flera gånger per dag om det är riktigt stressigt runtom. Nuförtiden finns det en hel del kurser i att ”stanna upp i vardagen”, t.ex. yogakurser, qi gong-kurser, kurser i mindfulness o.s.v. som är jättebra för att lära sig mer om just avslappning och andning.
Sedan kanske just du har andra saker som du tycker om och som får dig att slappna av, t.ex. att lyssna på musik, ta en promenad eller en joggingtur, läsa en bok, träffa en kompis. Och ännu fler tips för att handskas med en stressig vardag hittar du på Decibels sidor om just stress: http://www.decibel.fi/information/kropp/insida-och-halsa/stress.
Ibland tror jag dessutom att vi glömmer bort att stress är en naturlig del av livet. Vi kommer aldrig att kunna påverka allt det som sker utanför oss; saker händer hela tiden som vi inte kan bestämma över eller kontrollera. Men vad vi kan bestämma över är hur vi handskas med situationer vi hamnar i och hur vi reagerar och tar hand om oss själva. För människor som upplevt väldigt mycket stress så kan det till och med bli så att den största stressen orsakas av att man stressar upp sig för att man är rädd för att bli stressad...så jättebra att du redan nu märker vad stressen gör med dig och att du vill göra något åt det! Första steget till förändring är alltid att man märker vad som behöver förändras för att man ska må bra:)
Stort lycka till på vägen och dela gärna med dig av ditt bästa stresshanteringstips sedan!
Många höstkramar!
H.Susanna