svartsjuk
09.09.2014
Hej. Asså jag och min kille har varit tillsammans i 10 månader nu och under den tiden har hans bästa flickkompis hållit på skickat med honom varje dag nästan hela dagarna. Det är jättejobbigt för hon talar om för honom hur värdefull han är och hur hon inte skulle klara sig utan honom och att han är så underbar. Jag tycker att det borde vara min uppgift att säga såna saker och jag har pratat med henne och hon säger att hon inte vill förstöra vår relation men varken hon eller han gör någonting åt det här. Plus att hon dessutom redan har en pojkvän. Det är så jobbigt och varje gång han tar fram telefonen har hon skickat någonting och då om man försöker prata med honom så lyssnar han inte ens när han svarar åt henne. Hon förstör vårt förhållande och jag har flera gånger funderat på att lämna honom på grund av henne men jag tycker inte att det är värt det för jag älskar honom så mycket och det märks nog att han älskar mig mäst av allt också men det är så jobbigt och han kunde ju åtminstone lägga mig i första hand men han har till och med jämfört henne med mig och säger att hon är roligare att prata med o sånt för att hon alltid är så lycklig och pratglad men att jag alltid är så deprimerad och jag orkar snart inte längre. Tacksam för svar inom snar framtid! va?

Ungdomsinformatören André svarar
10.09.2014
Hejsan!
För det första förstår jag din uppgivenhet. Det är inte konstigt att man blir svartsjuk då ens partner sms:ar med någon annan, och speciellt inte då det handlar om någon av samma kön. Lösningen kanske är att konfrontera HONOM för att ta reda på vilken typ av relation och hans tjejkompis verkligen har.
Man kan fråga sig varför han hela tiden skickar med henne trots att du berättat du inte gillar det. Är han intresserad av henne? Du skriver att du upplever att det ändå är dig han vill ha, inte henne. Om du är övertygad att hon endast är en kompis och inte kan bli något annat kanske du måste acceptera det. Faktum är ju att vissa killar klickar bättre med tjejer också på kompisnivå och då lär det knappast bli något annat. Alla människor är också beroende av att ha vänner utanför förhållandet, och i vissa fall måste man acceptera att ens partner har kompisar av motsatt kön (och att dessa kompisar ligger i samma fack som killkompisarna).
Jag tycker att det är honom du borde konfrontera på allvar. Fråga varför han hela tiden måste skicka med henne. Blir han jätteobekväm då du pratar om henne kanske det är något som inte står rätt till. Kanske vet han att han inte borde ha så mycket kontakt med henne med tanke på att han är tillsammans med dig? För faktum är att ni borde kunna diskutera henne rätt avslappnat om det inte finns någonting mellan dem. Får du se vad de skickar åt varandra? Om allt som pågår mellan din kille och hans tjejkompis är öppet för dig torde det var någon fara på taket. Eller hur? Om han däremot är hemlighetsfull med vad de pratar om kanske deras förhållande endast är halv-okej, och då är han troligen också medveten om det. För innerst inne vet alla människor om de gör rätt eller fel. Han vet om hans förhållande till tjejkompisen är okej eller inte. Du måste bara försöka fråga ut honom om det. Är det så att han har minsta kärlekskänslor för henne borde han också sluta skicka med henne.
Så ställ honom mot väggen ordentligt. Klarar han inte av att koncentrera sig i en sådan situation och ge dig svaren du förtjänar kanske han inte förtjänar dig som flickvän? Du begär ju inte så mycket av honom! Lycka till!
"Storebror" André