Tankar
25.08.2018
Hej! Jag har ett problem att jag måste va perfekt i alla socala sammanhang. Jag har adhd och blir väldigt trött av många människor runt omkring, i onyktert tillstånd zoonar jag ut lite. Men jag bara dömer mig själv så jäävla hårt hela tiden. Allt litet som jag säger eller inte säger eller bara säger på ett kontigt sätt ser jag som den sociala döden. Jag typ räknar antal ggr jag ”skämt ut mig” och till vilken person. Det finns en person jag småcrushar lite i och i början när vi prata gick det asbra för då var hon bara en ny människa men sen när jag började smågilla hebbe så går det ju inte att befinna sig runt henner utan att jag är askontig! . Men samtidigt vet jag inte om jag uppfattas som konstig eller om det bara är i mitt huvud! Jag bor liksom på ett internat så ser henne lite då och då. Jag hatar när jag lir såhär. Dock har vi knappt haft chans att prata sen första dagen men endå inbillar jag mig massa saker. Hur får man dom hör tankarna att försvinna?? Vill bara kunna vara! Samma har det varit med kompisar. Ibland tidigare så har jag valt kompisar jag egentligen inte skulle vilja vara med bara för att det ger mindre ångest, och dom jag hellre skulle vilja vara med har jag typ inte snackat med, istället har jag säkert uppfattats lite som bitchig. Vet inte om detta går att förstå sig på men det är detta som pågår i min hjärna D

Ungdomsinformatör Ida svarar
05.09.2018
Hej!
De första jag skulle vilja säga till dig är att inte ha för höga krav på dig själv. När du märker att dina dömande tankar kommer, avbryt dem. Detta kan vara knepigt i början, men avbryt dem så kommer dina negativa tankar att försvinna med tiden. Du mår inte bra av att hacka ner på dig själv, ingen gör de.
Jobba med att höja din självkänsla. Några enkla tips som du kan göra dagligen: 1. Se dig i spegel och säg ”jag duger precis som jag är”. Kom ihåg att gör de varje dag och här finns de inget rum för negativa tankar. Bara positiva tankar. För du duger precis som du är. 2. Före du går och lägger dig så skriv ner tre saker som gjort dig glad under dagen. Det här hjälper att notera de positiva sakerna i din vardag. 3. Kom alltid ihåg att om man misslyckas med något så betyder de inte att man är misslyckad. Alla människor gör fel ibland och ingen är perfekt. Och om de går fel ibland, så lär man sig någonting utav de. 4. Omringa dig med människor som du trivs med. Alltså de människor som du gillar att umgås och som du har roligt med. Så kanske ett tips vore här att kontakta de kompisar du hellre skulle vilja vara med.
Ta hand om dig nu och va inte för hård mot dig själv! :)
Kram, Ida