Tomt
06.05.2014
Hej Decibel! Detta är min tredje fråga på bara några dagar så jag kan, utan tvivel säga att denna sidan ÄGER! Fyfan vad ni hjälper många människor som har det svårt med ett eller annat, ni har bland annat hjälpt mig flera gånger om. Det ni gör gör en skillnad, tro mig. Så det får ni vara stolta över :D
Nu till min "fråga" som inte alls är en fråga.. Behöver bara skriva av mig, känner mig så konstig..
Jag har lagt av.. Lagt av med skolan, med att bry mig, med allt. Jag känner mig bara tom. Har inga tankar i huvudet och känner inga känslor för någonting. Jag har väldigt roligt i skolan och skrattar och pratar med mina vänner, men ändå, känner jag mig så tom. Jag är inte ledsen, det är inte det. Jag är inte heller glad. Jag vet att jag har mycket på gång i skolan, en himla massa läxor och betygssättande och liknande, vilket betyder att jag verkligen måste försöka nu. Försöka få läxorna gjorda och träna inför prov så jag sätter det betyget jag vill nå. Men när jag väl sätter mig ned för att göra läxor eller sitter ner i skolan för att jobba, har jag ingenting i huvudet. Jag vet inte vad jag ska skriva. Inte var jag ska börja. Inte vad jag ska lära. Jag har bara tappat lusten för allt, på något konstigt sätt. Ingen vill väl göra läxor men jag har ju ändå försökt, och gjort mitt bästa på de projekt vi haft, men nu. Nej.. Allt är som bortblåst. När jag säger "tappat lusten" menar jag inte livslusten, men lusten att försöka. Samtidigt är det fel uttryckt eftersom jag VILL försöka, men orken finns inte där. Samtidigt är det också fel uttryckt eftersom jag inte är trött, men som sagt, jag vet inte vad jag ska göra. Känns som att allt jag lär och gör inte ens kommer in i min hjärna. Känns som jag gett upp. Men jag vill ju inte ge upp. Jag har ju bra betyg. Jag kan sköta mina läxor och prioritera samt planera så att jag hinner med allt, men ändå. Det går inte. Allting känns så fel men ändå inte.. Konstig känsla, aldrig känt så här innan..
TACK för ni orkar lyssna på mig.. kram på er alla <3 Förvirrad

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
14.05.2014
Hej, kära Förvirrad, vi finns här för er <3
Tack för berömmet, det känns bra att få veta att vi kan göra skillnad. Ibland blir man ju att fundera över någon som man gett ett svar åt och vill gärna veta hur det gick sen :)
Det låter inte bra att du känner att du gett upp allt sådär :( Jag kan tänka att en del kan bero på vårtrötthet som ju drabbar oss alla och envar just nu. Men det kanske inte är hela sanningen när det gäller dig. Du skriver inte om det hänt något speciellt nu under våren/vintern som gjort att du fått de här tankarna på att ingenting spelar någon roll längre. Fast ibland behöver det inte ha hänt något ovanligt man kan ändå helt plötsligt få underliga tankar på om det är någon vits att man stiger upp på morgonen och liknande. Sen kan det ju vara annat också som kan spela in. Sover du tillräckligt varje natt till exempel? Det är ju välldigt viktigt att man får sina 8-10 timmar sömn varje natt, det är ju lite olika för olika personer hur många timmar man behöver för att samla krafter till en ny dag. Kost och motion spelar också in, vi behöver få frisk luft varje dag, och gärna en promenad eller att man på något sätt får upp flåset en stund. Man måste prova sig fram till vad som passar bäst, promenader, löpning, simning, gym eller något helt annat.
Det kan också hjälpa att ta lite extra vitaminer och mineraler då man känner sig trött och håglös. Fråga på en Hälsokostaffär och be dem rekommendera något.
Det är ju såklart viktigt att du får de betyg som tänkt dig, så att du kan komma in på det du har tänkt dig sen. Konkurrensen om studieplatserna blir hårdare och hårdare, tyvärr.
Jag vill ännu skriva att det är helt ok att inte vara på topp hela tiden, det finns det ingen som är. Alla har vi våra bättre och sämre dagar i livet. Det hör till och så är det för evigt. Men man kan försöka hitta saker i sitt liv som ger en den där extra energin som man behöver ibland. Vissa kanske vill försvinna in i bokens värld, nån annan ordna ett hemma-spa och mysa med ansiktsmask och hårinpackning. Jag vet många som hittar styrka att klara av de sämre dagarna med hjälp av musik. Det gäller att du hittar det som funkar för just dig.Det kan också vara att ha skräckfilms maraton med nån/några kompisar, eller pyjamas party, läsa en bra bok och njuta av godis och chips.
Hoppas du hittar tillbaka till glädjen i ditt liv, hör gärna av dig igen!
Kramar från ungdomsinformatörerna Sanna och Liselott