Använda tampong
19.04.2024
Helloj!
Jag har fått min mens i januari. Däremot har jag bara haft min mens två gånger. Min fråga ör nör kan man börja använda tampong? Man brukar säga att man inte ska använda tampong det flrsta året men varför inte? Jag skulle görna vilja testa tampong eftersom att binda ör så obekvämt Tjobba-duppa-pidi-pawpaw

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.04.2024
Hej,
Det finns nog ingen direkt regel om när man kan börja använda tampong. Anleldningen till att man brukar börja med att använda binda är att det helt enkelt är lättare, och att du kanske får en bättre uppfattning om hur mycket du blöder och vad som är "normalt" för dig. Men precis som du säkert har hört så kan blödningarna ändra mycket från en månad till en annan så det finns ingen garanti för att de kommer att fungera exakt likadant alla gånger.
Med andra ord så kan du absolut testa tampong om du känner för det. Men undvik att använda det under de dagar då dina blödningar är sparsamma, eftersom det då innebär en större påfrestning för slemhinnorna. Byt också tampongen regelbundet och undvik att sova med tampong.
Och ta ingen stress om du inte genast får tampongen att sitta ordentligt. Det kan krävas lite träning men du kommer nog att lära dig.
Kram,
Tessi