byta skola?
23.10.2014
Hej, jag går andra året i gymnasiet i en större stad, bor själv på en lite mindre ort nära denhär staden. Nu är grejjen den att jag börjat fundera på att byta till gymnasiet i min hemstad istället, vilket inte borde vara något problem men tyvärr var det så att jag inte hade många kompisar i högstadie och blev till viss del lite mobbad och i denhär skolan går oxå en av de gamla mobbarna. Däremot har jag märkt att folk som tidigare var otrevliga mot mig blivit väldigt trevliga och har nästan oxå blivit kompis med 2 personer som tidigare mobbade mig. Så nu är frågan den att borde jag alltså byta till gymnasiet i min hemstad, för trivs inte riktigt heller i skolan jag nu går i + att jag skulle få nästan 1 h kortare skolväg isåfall. gymnasiet
Nuortenelama3
Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi svarar

Ungdomsinformatören Liselott svarar
23.10.2014
Hej!
Tack för din fråga. Vi har skickat den till den nationella ungdomsportalen Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi som vi samarbetar med. Deras experter och ungdomsinformatörer kommer att svara på din fråga. Svaret kommer att finnas här under din fråga så fort vi fått det. Både din fråga och svaret kommer att synas både här på Decibels Våga fråga och på Ungdomsliv.fi:s sida Frågor.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej!
Tack för din fråga! Att byta skola eller inte är alltid en sak som man ska fundera på noga. Du skriver att du blev lite mobbad i högstadiet och situationen har blivit bättre nu. Faktum är att folk växer till sig mycket under tonåren, man sk mognar. Ni har alla valt gymnasie som andra stadiets utbildning. Det berättar också om det att ni förmodligen har något gemensamt, så som intresse till samma studier.
Ett sätt att fundera på detta är att göra en lista på positiva saker och negativa saker och göra beslutet efter det.
Hoppas du kommer fram till ett beslut som passar dig bäst!
Tiina Palonen/ungdomsinformatör / www.reimari.info