Designer
28.10.2014
Hej! Jag har länge funderat över vad jag vill jobba med när jag blir stor. Jag visste inte vad jag ville bli efter högstadiet så jag valde att gå till gymnasiet. Men nu när jag snart är färdig i gymnasiet vet jag fortfarande inte vad jag vill bli. Det gör mig fruktansvärt frustrerad. Men på senaste tiden har jag funderat på att bli kläddesigner, jag vet det låter som en dröm men jag vill verkligen det. Har sytt rätt mycket på symaskin också och jag ritar och funderar varje dag på nya kläder jag skulle kunna sy. Men frågan är hur gör man för att bli en designer med sitt eget klädmärke? Får man använda sig av vilka tyg som helst? Som t.ex. Marimekko tyg får man definitivt inte använda sig av. Jag själv har funderat på att göra en egen hemsida på nätet där jag säljer kläderna. Tacksam för svar! :) Modedrömmaren

Ungdomsinformatören Liselott svarar
29.10.2014
Hej Modedrömmaren!
Nu har vi skickat ut våra tentakler lite hit och dit för att förhoppningsvis få fram ett svar åt dig. Håll koll på din fråga här, för får vi svar från flera håll så lägger vi till dem här vartefter :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej!
Äntligen har jag fått sammanställt lite svar som jag fått härifrån och därifrån (bekanta inom klädindustrin, sådana som har en utbildning till tex sömmerska eller artesan osv). Sätter ihop deras svar här som franska streck åt dig:
- Det finns utbildning som kan passa bland annat vid Aalto-universitetet i Helsingfors (det som tidigare var Konstindustriella högskolan) och vid Novia i Åbo – sikta på någon av dem eftersom de ger väldigt bred grund.
- Jag är utbildad artesan inom klädsömnad från 90-talet. Branchen är svår har egentligen bara en vän som gör detta på riktigt. De flesta har omskolat sig, syr gardiner, gör ändrings arbeten, säljer tyger mm
Att bli designer då måste man utomlands! Inte alla kan bli Ivana Helsinki. Trumfkortet att kunna sy och på riktigt kunna mönsterteknik + design!!
- Min syrra t.ex har alltid drömt om att ha en klädbutik. Hon gick först företagsekonomi och fortsatte hon i Borås på Textilhögskolan. Nu har hon että mycket brett område hon kan jobba med inom textilbranschen och hon har tycket det har varit super.
- Företagsekonomi kan vara bra att läsa ifall hon vill starta eget företag.
- Tumregeln med tyger är väl att om företaget som har designat tyget har egen klädproduktion (t.ex. Marimekko, Metsola, Nanso...) så är tygerna inte tillåtna att använda i kommersiellt syfte. Gällande säljande av en egen kollektion så ska hon förstås ha ett företag (kanske närmast firmanamn, enskild företagare), med det får hon hjälp med av TE-centralen, med litet tur kan hon också få ett startbidrag (ska jag vara ärlig så är det knappast troligt....).
- Samtidigt tycker jag det är viktigt att säga nåt om verkligheten. Att det är en enormt svår bransch. Att det lönar sig läsa andra ämnen också för att ha fler ben att stå på etc.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott