Djurskötare?
10.06.2014
Hej!
Jag är och har alltid varit väldigt intresserad av djur. Jag har funderat mycket men jag vet inte vad jag ska ha som yrke sen. Jag har dock funderat på djurskötare på en t.ex. veterinärklinik. Men i vilka ämnen behöver man bra betyg och hur höga ska dom minst vara? Och vilka skolor har bra utbildningar för just att jobba i veterinärklinik? Jag vill inte jobba med naturbruk som traktorer och sånt, utan bara med djur, både stora och små. Att helt enkelt sköta djuren på kliniken. :) Milousen

Ungdomsinformatören Liselott svarar
13.06.2014
Hej!
Vi har fått en del frågor om djurskötare som drömyrke och javisst, det finns skolor där man kan gå den utbildningen på finlandssvenska. Både Optima i Jakobstad och Axxell i Kimito. Här nedanför kan du läsa mera om dem. Både innehåller både utbildning till det du beskrev att du vill göra, men även inom lantbruksskötsel (ja, traktorer och sånt). Men sedan får man ju inrikta sig på det man vill, som tex ett jobb på en veterinärklinik. Enligt det här svaret som våra studiehandledare nyligen gett på en annan fråga om djurrskötare, så verkar det nog vara möjligt att redan under studietiden inrikta sig på klinik istället för på produktonsdjurhållning. (http://www.decibel.fi/vaga-fraga/fragor-och-svar/studierna/dromyrket-2/larare-utbildning)
http://www.optimaedu.fi/svenska/unga/utbildningar/djurskotare.html
http://www.axxell.fi/sv/vara-utbildningar.html?sobi2Task=sobi2Details&catid=15&sobi2Id=16
Hälsar ungdomsinformatören Liselott