Drömmar
29.01.2015
Hej jag drömmer om samma person hela tiden och får madrömmar också jag vakanr oftast me nu skrek jag mitt på natten det brukar aldrig henda mig,vad kan det betyda oma man dömmar om sitt ex hela tiden????? Violetta

Ungdomsinformatören Liselott svarar
03.02.2015
Hej Violetta!
Ja hördu, om drömmar finns det massor av olika teorier och åsikter och forskningsresultat - men ingen VET riktigt varför vi drömmer som vi drömmer ibland. Så mycket vet man att det bara är en liten del av alla drömmar vi drömmer under en natt som vi faktiskt kommer ihåg, och vilka de drömmarna är kan vara väldigt slumpmässigt, tex påverkat av om vi behöver kissa eller var vi är i sömnrytmnen mellan djupsömn och lättare sömn.
Enligt den allmänna psykologin nuförtiden är drömmarna ett sätt för hjärnan att dels behandla alla intryck som den fått under en lång dag och dels liksom hitta på olika tänkbara händelser för att lite kunna förbereda sig för alla eventualiteter. Den går alltså både igenom allt möjligt som den fått in, allt från reklamsnuttar på Facebook till konstiga blickar av kompisen, till och med dofter och andra sinnesintryck - och säkert påverkas då drömmarna mycket av det som man tänkt på och känt av mycket under dagens lopp. Ifall du tänkt mycket på ditt ex, eller till och med försökt att undvika att tänka på ditt ex, så kanske det är därför som din hjärna fortsätter behandla tankarna på och känslorna för honom under sömnen? Om den då dessutom fantiserar ihop olika scenarion, mer eller mindre realistiska, för att mentalt liksom förbereda sig för eller gå igenom vad den skulle tänka och känna om si eller så hände, så kan drömmarna med din ex i en av rollerna säkert bli både intensiva och konstiga.
Jag har läst att om man drömmer mycket om en viss person, starka drömmar, så har man något outrett eller outfunderat eller oavslutat med den människan. Reder man då upp relationen, får ett avslut eller gör något annat för att förändra situationen, så slutar man ofta att drömma om just den personen lika mycket. Så är det något som är "på hälft" med ditt ex? Kunde det tänkas vara en förklaring till drömmarna? Det kanske inte behöver betyda att du behöver träffa honom eller konfrontera honom eller något, det kanske finns mer i dina tankar och känslor? Vad tror du själv?
Hälsar ungdomsinformatören Liselott