Ekonomisk coach
19.03.2018
Hej! Jag funderar på att bli ekonomi-coach eller vad det heter (de som hjälper folk som har problem med att få ekonomin att gå ihop i Lyxfällan på TV3 i Sverige). Nu undrar jag: Ungefär hur många människor i Finland har problem med att få sin ekonomi att gå ihop? Finns det behov av ekonomi-coacher fortfarande? Lönar det sig att utbilda sig till en sådan? Undrande kille

Ungdomsinformatören Liselott svarar
23.03.2018
Hej Undrande kille!
Jodu, jag tror absolut att det finns behov av folk som coachar folk med ekonomiska problem, men de kanske inte kallas just  ekonomi-coacher i Finland. Däremot kan de kallas skuldrådgivare eller ekonomiska handledare eller liknande. Googlar man på svenska hittar man en massa ekonomiska coacher, men ställer man in "sidor endast från Finland" så får man få träffar. Däremot om man googlar på ekonomisk rådgivning, så visas länkar till flera arbetsplatser som har sådana personer anställda eller erbjuder sådana tjänster. Då kan det vara både statligt eller kommunalt, tex via rättshjälpsbyråer eller genom skuldrådgivning, skuldsanering osv inom kommunerna, via olika företag (oftast då för andra företag) eller inom tredje sektorn (tex Folkhälsan för privatpersoner). Det finns också organisationer som hjälper enkom inom den här sortens problem, som Takuusäätiö. På sätt och vis jobbar säkert en del företag inom indrivning också med skuldrådgivning. Inom ungdomsbranschen vet jag att en del av ungdoms- och arbetsverkstäderna (dit man går för att få hjälp med att söka jobb, hitta studieplats, få arbetspraktik osv) har ekonomiska rådgivare, tex i Vasa finns Resurscentret Föregångarna som har en egen ekonomisk rådgivare.
Jag har, på basen av olika forskningsrapporter och media, förstått att antalet finländare som har problem med sin personliga ekonomi, tex har så mycket skulder att de får anmärkningar i registret för betalningsstörningar, bara ökar och ökar för varje år. Det var illa redan då när snabblånen inte begränsades alls, men faktum är att det ändå blir värre hela tiden. Kanske inkomstklyftorna ökar, eller okunskapen om hur man borde sköta sin egen ekonomi, eller för att näthandeln ökar, eller girigheten... Så visst skulle du ha jobb i framtiden, ingen tvekan om saken. Enligt den här artikeln i Yle från 2 år sedan hade över 200.000 finländare betalningsanmärkningar bara under det året och enligt den här artikeln i Vasabladet från samma år fanns det redan 370.000 i registret. Någonstans läste jag nyligen att de vanligaste räkningarna som gått till indrivning är numera tandläkarräkningar, bostadshyra och nätshopping, men nu hittar jag inte den artikeln.
För att bli ekonomisk rådgivare så ska man nog ha en ekonomisk examen av något slag, tex ekonom, men gärna ta extra kurser eller fortbildningar i rådgivning och handledning tex från sociala sidan. Jag känner även statsvetare (tex statskunskap vid ÅA) och socialpolitiker (tex socialpolitik vid ÅA, Vasa) som jobbar som ekonomiska handledare.
Så visst har du ett yrke där som troligen ger dig jobb - mycket jobb - i framtiden :)
Hälsar Liselott