Författare?
28.04.2014
Hej, jag är en tjej som vill bli en författare. Jag håller just nu på med en bok och har kommit rätt långt.
Vart kan jag skicka min bok när den blir klar?
Och kan jag bli en författare fast jag bara är 14? Författardröm

Ungdomsinformatören Liselott svarar
28.04.2014
Hej!
Vi har skickat din fråga till vår kontakt Carita Nyström, som både varit författare själv i hela sitt liv och dragit en massa skrivarkurser för ungdomar. Svar är på kommande!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej
Det är beundransvärt att du vid så unga år har gått iland med att skapa ett nära färdigt manuskript till en bok. Författardrömmar kan man ha som ung men det blir oftast vid drömmar och enstaka utkast. Så jag säger BRAVO till ditt uppsåt.
Men det är bra att ge god tid åt att bearbeta ditt manuskript. De flesta författare, även jag, skriver om och skriver om. Så att man ser att det hänger ihop.
Du kan också läsa din text högt för dig själv. Då märker du om texten "flyter" eller om den är "knölig". Då funderar du ut, hur du skall ändra den.
Och visst - du är mycket ung för att debutera. Men viktigt är att hålla drömmen vid liv och jobba på. Om du har någon nära som du litar på kan du också visa, allt eller delar, och få respons, kanske några goda råd på vägen.
När det gäller att få manuskriptet utgivet uppstår problemen. Det finns ju flera förlag i Svensk-Finland.
Schildt-Söderströms finns ju i Helsingfors och deras adress hittar du på nätet.
Men det finns också andra förlag som du kan sända till. Här i Österbotten finns Scriptum, Handelsesplanaden 26, 65100 Vasa.
I Nykarleby finns också Labyrinth Books. De meddelar nu på nätet att de på grund av tidsbrist inte tar emot nya manuskript.
På Åland finns PQR. Skarvgränd 6, 22100 Mariehamn, E-post pqr@aland net
Vart du än besluter att sända ditt manuskript får du bereda dig på lång väntetid för att få svar. Positivt eller negativt. Och låt dig inte nedslås om du får nej. Det viktiga är din vilja och din tro att du har något att berätta.
Lycka till på vägen
mvh Carita Nyström