Frågor till en jurist
23.10.2014
Hejsan! Det är så att jag gör en skoluppgift där det ingår att man ska göra en intervju med en person som arbetar inom ens "drömyrke". Jag har (bl.a.) funderat på att bli jurist, men jag har inte hittat någon jurist eller liknande att intervjua. Därför tänkte jag att någon av decibels jurister som ju är vana att svara på frågor kanske kan ge mig svar på mina frågor. ;)
1. Vad arbetar du med mer exakt, och vilka arbetsuppgifter ingår? (Hur ser t.ex. en vanlig dag ut?)
2. Har arbetsuppgifterna förändrats under tiden du jobbat som jurist? I så fall, på vilket sätt?
3. Var det lätt för dig att välja yrke? Har du haft andra arbeten? (Beskriv din karriärväg.)
4. Berätta lite om utbildningen i juridik, och på vilka sätt har du haft nytta av den? Kräver arbetet att man fortbildar sig och lär sig nya saker? Vad i så fall?
5. Vilka personliga egenskaper tycker du att en jurist behöver ha? Finns det egenskaper som gör att man inte alls passar som jurist?
6. Fördelar/Nackdelar med yrket?
7. Är du nöjd med dina arbetsvillkor (arbetstider, arbetsmängd, lön)?
8. Är du nöjd med ditt yrkesval? Om du idag var i samma situation som mig (välja utbildning efter gymnasiet), skulle du göra samma val igen?
9. Tror du att du kommer vara kvar i samma yrke om 10 år? Om inte, vad skulle du vilja byta till? Vilka yrken tror du kommer vara viktiga i framtiden?
Stort tack i förskott för er tid!!! :D vetintevadjagskabli
Jennifer Eloheimo
Juristen Jennifer svarar

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Juristen Ida svarar
24.10.2014
Hej vetintevadduskabli!
Nu har jag skickat din fråga till våra jurister Jennifer och Ida. Jag vet att en av dem har mycket på jobbet just nu och en är på mammaledigt, men svar borde nog vara på kommande!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej, inget från Ida och Jennifer ännu, ska påminna dem :)
Hälsar Liselott
Hej,
Jag är ledsen för att mitt svar dröjt litet, jag är nu just mammaledig med en liten bebis och det är inte helt lätt att få tid att sitta ner framför datorn :) Här kommer mina svar:
Jag är jurist på Finlands Kommunförbund. Till mina arbetsuppgifter hör ungefär 40% lagstiftningsarbete, 40 % kundarbete och 20 % utvecklingsuppdrag. Lagstiftningsarbetet innebär att jag sitter med i arbetsgrupper, expertpaneler eller dylikt som skriver nya lagar, eller att jag arbetar tillsammans med riksdagens olika utskott när dom granskar förslag till lagar. I kundarbetet har jag kunder som har problem och så hjälper jag dem att lösa dem, som en vanlig advokat dvs. Utvecklingsuppgragen gäller att försöka fundera på hur olika saker i samhället kunde ändras, exempelvis olika specialgruppers hälsovård. Mitt specialområde är grundrättigheter, så allt arbete jag gör handlar på sätt eller vis om grundrättighetsfrågor - diskriminering, minoritetsfrågor, språkliga rättigheter, barns rätt eller så. Andra jurister har andra specialområden och arbetar inom gränsen för det.
¨
Just innan jag gick på mammaledigt satt jag exempelvis med i arbetsgrupperna som skriver om lagen om likabehandling och lagen om transsexuellas rättigheter. Jag hjälpte kunder inom barnskyddet att göra ett så bra arbete som möjligt, dvs. hjälpte dem att tolka lagen och se vilka rättigheter som barn och föräldrar har. Jag arbetade också med utvecklingsprojekt inom ramen för hälsovård för papperslösa invandrare.
Jag har bytt arbete rätt ofta och har arbetat både som jurist med bara kunder och som renodlad forskare tidigare. I mitt nuvarande arbete kombineras dessa roller.
Det var en självklarhet för mig att studera juridik. Jag har alltid varit intresserad av samhället och jag har varit intresserad av grundrättighetsfrågor. Jag började som flyktingjurist och har nu breddat min kunskapsbas. Under studietiden arbetade jag på många andra sorters arbeten bara för att få arbetserfarenhet och pengar: i butik, i snabbmatsrestaurang, på nattklubb etc. Efter att jag blev färdig på med min magistersutbildning auskulterade jag, dvs. arbetade på domstol ett år. Sedan forskade jag på uni i tre år, doktorerade, och gick sen ut i det praktiska yrkeslivet som jurist.
Utbildningen är en allmän utbildning som framför allt lär dig hur man tolkar lagar, hur man hittar mer information om saker och ting och hur en jurist tänker. Sen när man märker vilket område man är intresserad av så lär man sig bäst genom att arbeta och genom att själv fortbilda sig. Antingen kan man fortbilda sig inom ramen för sitt arbete, det finns många kurser till buds. Alternativt kan man stanna kvar på universitetet och fördjupa sig i något ämne och antingen göra en licentiat-avhandling eller doktorera inom området, för att sedan vara riktig expert på saken. Jag doktorerade i flyktingrätt 2011.
Man får inte vara rädd för ansvar och för att ha fel. Som jurist måste man kunna avgöra - man måste kunna bestämma sig för hur man ska göra, och man måste kunna rådgöra andra. Ibland är man själv kanske litet osäkert, men man måste ändå kunna säga bestämt hur saker och ting är. Därför får man inte ha "beslutsångest" och man måste acceptera att man ibland har fel.
Man måste också vara noggrann och så kräver nog yrket att man är stresstålig. En jurist arbetar ofta mycket.
6. Fördelar/Nackdelar med yrket?
Fördelarna är många: Juristutbildningen ger bred kompetens, man kan göra vad som helst. En jurist får lätt arbete. EN jurist har lätt att "följa med sin tid", dvs. fortbilda sig efter tidens krav. Lönen är bra.
Nackdelarna är att jurister ofta arbetar mycket och att inträdesproven till utbildningen är svåra.
Jag är jättenöjd. Jag arbetar för en förening och jag arbetar sällan övertid. Min lön är konkurrenskraftig.
Absolut. Any day, every day. Jag har mitt drömyrke.
Jag kommer säkert att arbeta som jurist också om 10 år.
Med vänlig hälsning,
Ida Sulin
Här kom också svaret av juristen Jennifer Eloheimo:
Jag arbetar inom en stor nordisk byggkoncern och jag arbetar främst med att sälja stora fastigheter som kontorshus och shopping centers. En vanlig dag för mig innebär ofta många möten, både interna och med köpare. På de interna mötena ger jag mina kolleger råd om hur de skall avtala om saker och ting, vad de får och inte får göra exempelvis vad gäller våra etiska regler och tillsammans funderar vi också mycket på avtalsstrukturer och går igenom projektkalkyler. Jag skriver också en del avtal, men mest e-postmeddelanden och möten tar upp min tid. Jag reser också en del inom Norden, främst till vårt huvudkontor i Stockholm.
Jag har nu jobbat som jurist i över tio år och de sex-sju första tillbringade jag på en av Finlands största advokatbyråer. Jag började under studietiden som trainee för fyra månader, fortsatte som deltidstrainee tills jag blev utexaminerad och därefter som associate lawyer och senior associate. Som associate lawyer (biträdande jurist) assisterar man de äldre juristerna (senior associate) i deras arbete och gör i princip allt mellan himmel och jord inom det område som man är trainee. De största byråerna håller allihopa på med affärsjuridik och främst företagsköp (transaktioner) och tvister. Jag själv har arbetat med allt från konkurrensrätt till företagsköp till börsbolagsjuridik till fastighetsköpsjuridik under mina år på byrån.
Som jurist på en stor byrå har man möjlighet att delta i stora affärer och i sådant som man läser i nyheterna. Man får också möjlighet att jobba med de främsta juristerna inom dessa områden i Finland och har också en stor möjlighet att arbeta med internationella ärenden. Arbetsspråket är främst engelska. Arbetstakten är också väldigt hög och stresstålighet krävs. Å andra sidan är lönen väldigt konkurrenskraftig på de stora byråerna och man lär sig väldigt mycket.
Jag bytte till den privata bolagssidan för fyra år sedan och är väldigt nöjd med att vara bolagsjurist. Skillnaden är främst i att jag nu arbetar också med långsiktiga mål inom vårt bolag och har möjlighet att påverka verksamheten. Inom advokatbranchen så ser man endast det som klienterna väljer att visa medan man inom bolagen har en hel bild över verksamheten. Arbetstakten är också lugnare och jag kan bättre förutse när det kommer perioder då lite extra krävs.
Yrkesvalet var lätt, jurister är problemlösare som kräver logiskt tänkande, men man behöver inte börja specialisera sig förrän ett par år in i studierna. Jag har arbetat med allt möjligt under studietiden, vilket har gett bra livserfarenhet, men min karriär är inom juristbranchen.
Den juridiska utbildningen ger dig tankesättet som jurist och kunskapen om var och hur du kan hitta svaren på frågorna. Juristutbildning är obligatorisk för att kunna verka som jurist. Som jurist måste man hela tiden hålla sig ajour med lagändringarna inom det område man arbetar inom.
En bra jurist är logisk, noggrann och stresstålig. En person som inte tycker om att läsa eller inte tycker om att skriva passar inte som jurist.
6. Fördelar/Nackdelar med yrket?
Fördelar: stora valmöjligheter att specialisera sig (bolag, advokatbyråer, kommunala sektorn, offentliga sektorn, domstolar, ministerier, fackförbund osv), låg arbetslöshet, relativt hög lön (beroende på specialiseringsområde)
Nackdelar: arbetstakt inom vissa områden hög
Ja. Arbetstiderna är rätt flexibla, inte mycket övertid och lönen är bra. I början av karriären har jag dock jobbat enormt mycket för att uppnå denna position, man kan säga att man jobbar hårt i några år för att få den erfarenhet som krävs för att kunna gå vidare till andra jobb. Jag skulle inte ha fått mitt nuvarande jobb ifall jag inte skulle ha jobbat hårt under mina år på advokatbyrån.
Jag är nöjd med mitt yrkesval, men ifall jag skulle ha vetat vad en diplomingenjör inom produktionsekonomi gör så skulle jag kanske ha valt den. Jag har alltid varit intresserad av matematik men inte velat bli ekonom,
Troligtvis kommer jag att vara inom samma branch men kanske inte arbeta enbart med juridikfrågor utan också med affärsverksamheten i övrigt.