framtida yrke
10.03.2015
Hej! Jag undrar vad en socionom egentligen är? Har länge funderat på att bli psykolog, men sen så vet jag inte om jag vill ha ett riktigt så krävande arbete (+ att utbildningen ligger långt borta), så jag undrar om socionom är nära psykolog? Jag vill inte jobba på invandrar- eller dagisställen. Ett annat alternativ kunde ju vara skolkurator, hur är det, har de jobb och bra lön? Ska man vara utbildad socionom för att få jobba som det och finns utbildning i närheten av Vasa?
Ni märker säkert nu vilket spår jag är inne på, alltså vad jag är intresserad av, så om ni har några tips på vad jag skulle passa som så får du/ni gärna ge tips. Vill alltså ha ett välbetalt (alltså typ mer än vad lärare får för att ta ett exempel) arbete, jobba med barn/unga/unga vuxna (tror jag, heh) och kunna hjälpa till. Därför låter skolkurator väldigt lockande, att sitta på sitt kontor och ta emot barn som vill prata. Och helst i närheten av Vasa, som sagt. Tack på förhand för svar :) xxx

Ungdomsinformatören Sanna svarar
17.03.2015
Hej!
Tack för din fråga!
Vad är en socionom var din första fråga. En socionom hjälper, stöder och handleder människor i olika åldrar och livssituationer både i hemmiljö, på institutioner och i öppen verksamhet. Socionomer ska ha ett brett kunnande för att möta arbetets många utmaningar. Viktiga kompetenser för en socionom är ett etiskt förhållningssätt, förmåga att med hjälp av olika metoder och gott bemötande arbeta med olika slags människor, förmåga att kunna analysera samhället, känna till det sociala servicesystemet och ha ett utvecklingsinriktat arbetssätt. (Källa: opintopolku.fi, Novia.fi)
Socionom yrket ligger inte nära psykolog yrket. För att kunna bli skolkurator så krävs den högre yrkeshögskola exam inom hälsovård och det sociala området som innefattar studier i barn-, ungdoms- och familjearbete. Befattningarna ändrats nyligen. (Källa: http://www.stm.fi/c/document_library/get_file?folderId=39503&name=DLFE-6907.pdf)
I regel skall man vara behörig för att få jobba som kurator. Man kan inte få fast tjänst om man inte är behörig.
Du undrar om det finns utbildning i närheten av Vasa för sosionom. I Novia utbildar man socionomer och den utbildningen finns i Vasa.
Medellönen enligt Palkkavertailu är 2750€/mån. Talentia anger 2650€/mån. Talentia är fackorganisation för högutbildade inom socialbranchen.
Socionom utbildning är en bred och bra utbildning fast som grundutbildning. Du verkar gilla att jobba med människor. Åbo Akademin erbjuder många utbildningar som har med människor att göra t.ex. pedagogik. Kolla på opintopolku.fi olika utbildningar. Kkanske du hittar där just din bransch.
Ha det så bra och lycka till med studier!
Tiina, ungdomsinformatör, Reimari
Vår samarbetspartner Ungdomsliv.fi har svarat den här frågan. Frågan och svaret kommer att synas också på Ungdomsliv.fi Frågor -tjänsten.