Framtiden?
16.07.2014
Vet inte om jag prickade in detta i rätt kategorin har flera frågor. :P
Börjar 9:an till hösten och snart förväntas vi ju välja en ny skola/utbildning, men jag får nästan panik med det samma jag tänker på det. Jag har ingen aning om vad jag vill göra med mitt liv, och vad jag vill bli :( Alla andra verkar veta vilken skola de ska söka till redan, och jag vet inte ens vad jag vill jobba med.
Många har sagt att "det klarnar under 9:an", men undre åttan blev det bara rörigare så jag tror inte nian blir annorlunda. Har jätte svårt i skolan och har under åttan så all energi har gått åt till att försöka klara mig igenom provet med godkänt åtminstone (som också har misslyckats mellan varven) trots att jag försökt. Så jag har inte haft någon energi åt att ens försöka fundera på det tidigare.
Enda jag vet är att jag inte vill till gymnasiet.
Hur ska jag göra för att försöka få någon mer klarhet i vad jag vill göra? Fundersam
Storasyster Vera svarar

Ungdomsinformatören Lena svarar
16.07.2014
Hej!
Vi har skickat din fråga vidare till storasyster Vera. Jag sätter in hennes svar här så fort jag får det.
Hälsar ungdomsinformatören Lena
Här kommer Veras svar:
Hej,
Du är ute i god tid, det finns många som ännu kämpar med samma problem på våren under nian. Jag förstår att framtiden kan verka skrämmande och främmande, speciellt när det kommer till att välja fortsatt utbildning. I detta skede är det viktigt att komma ihåg att du inte är ensam och att klasskompisar, studiehandledare och klassföreståndare är där för att hjälpa och stöda dig i dina val. Dessutom är det redan en bra start då du vet att du inte vill till gymnasiet.
På praktiskt plan skulle jag tipsa dig att boka en privat tid med din studiehandledare. Då kan ni i lugn och ro gå igenom olika alternativ och du har möjlighet att ställa frågor utan att bli avbruten av andra klasskompisar. Ni kommer även att ha studiehandledning under nian där man brukar gå igenom olika utbildningar och yrkesalternativ. Du kan även googla runt på olika yrkesskolor i Österbotten. Fastän du upplever att dina klasskompisar redan vet vad de vill studera, kan jag garantera dig att alla inte gör det. Tala runt, fråga och diskutera vilka olika utbildningar dina klasskompisar har tänkt på. Vem vet, kanske du blir inspirerad att söka till någon utbildning de nämner.
Ett annat tips är att göra följande test på nätet: https://www.mol.fi/avo/svenska/
Testet kan hjälpa dig att få en bättre överblick av dina styrkor och intressen. Testet ger också förslag på olika yrken som kunde passa dig. När du börjar få fram olika alternativ att välja mellan kan det vara bra att göra en plus/minus-lista över fördelar och nackedelar för varje utbildning. Så får du reda på vilken utbildning du vill helst till och som du kan placera högst upp i ansökan ni gör på våren. Det är även bra att komma ihåg att du har möjlighet att byta linje om det känns som om den linjen du valt inte passar dig.
Sist, men inte minst, vill jag påminna dig att njuta av ditt sista år i högstadiet. Fastän framtiden känns som ett stort frågetecken, är det viktigt att du ser till att få det mesta ut av stunden här och nu. Och jag håller nog med om att utbildningsvalen klarnar under nian, det tar den tid som du behöver.
Lycka till!