Frisör
11.05.2014
Hej! :)
Jag läste på en tidigare fråga att man behöver kunna bra fysik och kemi för att bli frisör.
Det är nämligen så att jag väldigt gärna skulle vilja bli det, men jag förstår absolut ingenting av varken fysiken eller kemin. Det är nätt och jämt så att jag har godkänt, trots att jag pluggar ordentligt får jag ibland underkänt på proven, och speciellt på förhören. Kan detta bli ett problem sen, eller kan jag bli frisör ändå? :) .

Ungdomsinformatören Sanna svarar
12.05.2014
Hej, jag kan ju inte skriva att du helt säkert klarar fysik och kemi på frisörlinjen fast du har svårigheter nu i högstadiet, det är ju omöjligt för mig att lova. Men jag skulle ändå tro att den fysik och kemi som man läser på frisörlinjen är så pass yrkesinriktad att du skulle tycka att den är jätte intressant och då också ha lättare att lära dig den. Det handlar ju mycket om att förstå bakgrunden till varför vissa ämnen kan reagera som de gör tillsammans och vad som egentligen händer sådär kemiskt vid tex hårfärgning eller en permanent. Det är ju inte som i den allmänna fysiken och kemin i högstadiet då man faktiskt kan tänka ibland att varför måste jag veta detta (förlåt, förlåt alla fysik och kemi lärare ;)
Med andra ord, jag skulle inte tro att du behöver vara orolig över detta. Sök in till frisörlinjen och kommer du in så går det nog säkert helt bra.
Lycka till, hälsar ungdomsinformatören Sanna