gymnasieproblem
29.11.2014
Hej, jag har ett stort problem. Det är att jag påriktigt HATAR gymnasiet, trots att jag snart gått 1,5 år där vill jag inget hellre än att byta till yrkesskolan av den orsaken att jag får sällan bättre än 6,5 i något prov och nu har motivationen minskat ännu mera så medeltalet från förra perioden ligger kring en 5a. Dessutom motiverar lärarna mig inte alls, de verkar se ner på alla som int får 10or, och mina föräldrar motiverar mig inte heller, de bara skriker om att jag borde bättra mig och skiter i att jag påriktigt försöker eller har försökt då. Så har ni någå förslag på vad jag kan göra, för jag får int byta till yrkesskolan enligt mina föräldrar men inte orkar jag gå kvar heller. hkälp
Nuortenelama3
Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi svarar

Ungdomsinformatören Liselott svarar
01.12.2014
Hej!
Tack för din fråga. Vi har skickat den till den nationella ungdomsportalen Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi som vi samarbetar med. Deras experter och ungdomsinformatörer kommer att svara på din fråga. Svaret kommer att finnas här under din fråga så fort vi fått det. Både din fråga och svaret kommer att synas både här på Decibels Våga fråga och på Ungdomsliv.fi:s sida Frågor.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej!
Tack för din fråga. Fint att du har vaknat till din situation och söker en lösning till det. Du skulle kunna först och främst prata med dina föräldrar igen, förklara lugnt och sansat hur du känner och att föra fram saken att du behöver deras stöd nu. Vissa gånger reagerar föräldrarna lite galet eftersom jag tror att de också är oroliga för dig och kommunicerar i nu läget med att skrika.
En annan sak som jag tycker du bra kunde göra är att ta kontakt med skolans studiehandledare och diskutera om dina studier. Studiehandledaren kan säkert ge dig råd och handledning om hur du ska gå vidare med dina studier hur än du bestämmer dig.
Det kan också vara bra att prata med kuratorn vid din skola. Kuratorn kan stödja dig med motivationen och t.ex med hur du kan ta upp saken där hemma med föräldrarna. Önskar dig lycka till med dina studier!
Ha det gott!
ungdomsinformatör Tiina Palonen – Reimari.info