Kommer inte få
15.06.2014
Hej!
Jag vill så gärna ha en medryttarhäst eftersom jag rider och har ridit i 13 år nu. Men jag börjar nian snart och hur ska jag övertyga mina föräldrar? De kommer bara gnälla på att jag inte kommer hinna med skolan osv.
Hur ska jag göra?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
19.06.2014
Hej!
Jaa-a du, att övertyga föräldrar för att få det man vill är aldrig lätt, oavsett om det gäller att få en ny vespa, en språkresa, längre tid att vara ute med kompisarna eller en häst. Mycket beror såklart på vilken typ av relation man annars har till föräldrarna. Naturligtvis kan det vara lättare att få som man vill ifall man annars har en bra och kärleksfull relation - och svårare om man de senaste veckorna gormat och skrikit åt dem, låst in sig jämt på sitt rum och varit asocial mot dem, inte hjälpt till med hushållssysslor osv. Så det tål att tänkas på hurudan DU är mot dem ;)
Föräldrar hittar ofta en massa orsaker till varför man inte får det ena eller det andra - ofta för att de redan funderat igenom argumenten till varför det inte är bra, det man föreslår. Vuxna tänker mycket på konsekvenser och hotbilder, ser saker ur många perspektiv och distraheras inte lika lätt av känslor och lustar. Så vill man övertyga dem om något, så gäller det oftast att inte tjata som en 5-åring och bli sur och sparka i dörrar, utan att tänka som en vuxen istället. Gör listor över för och nackdelar, veckoscheman där såväl läsxläsning som hästskötsel har inskrivna klockslag (obs tiden det tar att fara till och från stallet mm), löften om att själv tvätta de hästluktande kläderna (kanske ha egen tvättkorg för dem), budget för vad det skulle innebära på månads- och årsbasis, intervju med någon som har häst på samma sätt om vad det verkligen innebär... Ju mer detaljer och fakta du har, desto bättre. Inte köper de ju ett nytt hus eller pensionssparar heller utan en massa fakta och jämförelser. Och så presenterar du allt det här för dem runt köksbordet med lugn och saklig stämma. Förvandlas inte till en mardröm ifall de inte genast ger med sig, utan låt dem fundera och smälta all info.
Det är våra främsta råd. Lycka till!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott och storasyster-sommarjobbaren Angelica