Läkare i Sverige- krav?
22.06.2014
Hej Decibel!
Jag ska börja 3:e året i gymnasiet i höst, och mitt drömyrke är att bli läkare. Jag vill studera till läkare i Sverige, eftersom jag inte kan finska alls... Men nu läser jag långmatte och långfysik, och så har jag tagit de obligatoriska kurserna i biologi och kemi(2 respektive 1 kurser).
Min "plan" är att ta ett så kallat mellanår efter gymnasiet och läsa kemi och biologi. För jag har hört att man i Sverige kollar på om man har haft kurserna istället för att man har skrivit dem i studenten.
Hur tycker ni att min plan låter? Jag vet inte alls om det är en bra eller en dålig plan, börjar bli lite orolig ifall den inte kommer att fungera...
Hur många kurser måste man läsa i dessa ämnen, och vilka är de ämnena som de kräver att man har läst? Måste man skriva dessa i studenten? Vad bör jag tänka på inför mina framtida studier i Sverige?
And overall... låter detta smart alls?? :P E

Ungdomsinformatören Liselott svarar
27.06.2014
Hej E!
Nu råkar det sig så att vi fått flera frågor förr om att studera till/jobba som läkare i Sverige, så nu så här i semestertider ska jag plocka ihop all info ur de tidigare svaren som såväl hälsovårdare som studiehandledare gett.
"Jo det går att studera i Sverige till läkare och sedan komma tillbaka till Finland. Nordiska (och även EU) länder brukar ha ganska så samma standard på sina utbildningar. Men de kan ha olika namn på en del sjukdomar och på läkemedel, sjukhustillbehör och verktyg och sådant, vilket kan bli jobbigt att behöva lära sig på nytt om det inte används samma namn i Finland. Men i huvudsak är allt samma, kroppar fungerar ju på samma sätt i alla länder. I Sverige är kursböckerna i huvudsak engelska och svenska. Kolla in hemsidan www.studera.nu så kan du titta på vilka olika skolor som finns och vad de erbjuder."
"Man kan i Finland studera till läkare bland annat i Helsingfors, Åbo(det finska universitetet, inte Åbo Akademi) , Uleåborg. Det enda stället som har en svensk linje är Helsingfors universitet. Det närmaste stället i Sverige är Umeå."
"Först och främst måste det poängteras att det inte är omöjligt att bli antagen till läkarutbildningen i Helsingfors. Det brukar kanske vara lite lättare att bli antagen i den svenskspråkiga kvoten. Det brukar rekommenderas att man deltar i någon av (de ganska dyra) prepkurser som ordnas på våren. Då brukar inträdesprovet gå lättare. Man kan väl kanske inte säga att det är lättare att bli antagen till Sverige eller Danmark, men de ser på andra saker än endast på studentexamensbetyget och inträdesprov.
Det är stor trängsel till medicinutbildningarna både i Finland och i Sverige. Du läser de rätta ämnena eftersom biologi, kemi,fysik och lång matematik - obligatoriska och fördjupade kurser är behörighetskrav för att du ska kunna söka till Sverige. Finland har inte behörighetskrav men inträdesförhör i just biologi, fysik och kemi (obligatoriska och fördjupade kurser).
Här en länk där också frågorna från våren 2012 (det första år man använde skolkurserna som inträdeslitteratur) finns med
http://www.med.helsinki.fi/svenska/grundexamina/urval/gamla%20prov.html
När du frågar om svenska och finska linjen finns åtminstone något i statistiken nedan (närmast punkt 4 säjer något om skillnader i minimipoäng för antagning)
http://www.med.helsinki.fi/svenska/grundexamina/urval/urvalsstatistik.html#studenter
Förutom inträdesprovet ges poäng för vitord i studentexamen - sid 9 i urvalsguiden (Finlandsk studentexamen 2006 eller senare) http://www.med.helsinki.fi/svenska/grundexamina/urval/Ansokningsguide_2012_korrigerat_10.2.2012.pdf
Om du behöver hjälp att tolka ut guiden - gå till din studiehandledare.
När det gäller Sverige - jag tar nu Umeå universitet som exempel - tas studerande in i tre olika kvoter. 1) Betyg (finns en formel för omräknande av finländska betyg 2) Högskoleprovet 3) Högskoleprovet+ betyg+ intervju. Här en länk http://www.medfak.umu.se/utbildning/lakarprogrammet/behorighet-och-antagning/. Och jag säjer som vid ansökan i Finland - diskutera med din studiehandledare om du inte förstår dej på sidorna."
Så, hoppas du blev lite klokare av det här - kanske lite råddigt ihopplock, men de flesta av dina frågor borde ha blivit besvarade här. Plus lite till som kan vara bra att veta. Det du kanske ännu bör tänka på inför dina framtida studier i Sverige hoppas vi att ska finnas på sajten maailmalle.net. Där finns en hel del bra tipssidor om allt från försäkringar till flyttlådor även på svenska. Tex kan det vara bra på förhand att ha koll på vilka stöd FPA kan ge för utlandsstudier i olika situatiner. Sedan kan det inte heller skada att sätta sig en lång stund och surfa runt på sidor om det svenska skolsystemet och det svenska universitetssystemet överlag. Tex kan det vara bra att veta om de talar om studiepoäng eller använder någon annan term - och tusen andra små saker i den stilen. "Kunskap är makt", men framförallt trygghet. Och så lönar det sig garanterat att försöka skaffa kontakter till finlandssvenska läkarstuderande eller läkare för att få "låna" så många erfarenheter som möjligt av dem. Sociala medier, grannars kusiner, finländska universitets typ diskussionsforum osv osv osv.
Om din plan att ta ett mellanår för att läsa vissa kurser är bra eller dålig kan vi inte riktigt veta - men det skulle garanterat en finlandssvensk läkarstuderande i Sverige eller motsvarande person veta. Så försök att få kontakt med någon på andra sidan potten.
Hälsar ungdomsinformatören Liselot och