Lärare - igen
29.04.2014
Tack för svaret! :)
Om ja väljer att studera ti lärare, var kan ja studera då? Ja e jätte dålig på finska, så var kan man få svensk utbildning? :) M

Ungdomsinformatören Lena svarar
07.05.2014
Hej M!
Förlåt att du fått vänta på svar, det är fullt upp här med frågor, månadens tema och annat administrativt. Men nu ska vi ta itu med din fråga!
Ingen fara fastän du inte har så stark finska, man kan studera till lärare också på svenska! Det enda stället där man för tillfället kan studera till klasslärare (lågstadie åk 1-6) på svenska är Åbo Akademi ("Peffan") i Vasa. Klasslärarutbildningen ger behörighet att undervisa i allmänhet alla ämnen i åk 1-6, men du specialiserar dej också under studietiden , tex i matematik, musik eller gymnastik. Du kan läsa mera om utbildningen här.
Vill du bli t.ex. språklärare eller mattelärare eller kemilärare eller... i högstadiet och gymnasiet, läser du ämnet på ett universitet där undervisning i ämnet ges - t.ex. Åbo Akademi i Åbo, Vasa universitet eller Helsingfors universitet. Dessutom läser man pedagogikstudier i Åbo Akademi (Vasa) för att få lärarbehörighet.
Sedan finns ju möjligheten att studera i Sverige, då går ju studierna definitivt på svenska. :)
Hälsar ungdomsinformatören Lena (på basen av studiehandledarnas tidigare svar om lärar-utbildningen)