lärdomsprov
29.09.2014
Hejsan! Jag studerar till närvårdare och är på sista året så nu är det slutarbetet som gäller. Vi är 3 i våran grupp och jag ska ha om samhället. Har tänkt skriva om hur vi påverkas av samhället, varför osv.. Jag tänkte om ni vet några bra sidor på nätet om just samhället, tycker inte att jag har hittat nåt bra och börjar känna mig stressad! tack för svar :)

Ungdomsinformatören Liselott svarar
01.10.2014
Hej!
Egentligen är ju inte Decibel till för att "hjälpa er med läxorna" med, men vi har ett par förslag på källor åt dig som kunde löna sig att undersöka mera. Men eftersom temat hur vi påverkas av samhället är så ofantligt brett och man kan se det ur tusen olika perspektiv (tex ämnesvis:inom tekniken, inom kommunikation, inom familjebildning, inom sexualiteten eller perspektivvis: tex sociokulturellt, utvecklingspsykologiskt, sociologiskt.......) så måste du/ni nästan själv bestämma vad som kan vara användbart eller inte.
En av våra personliga favoriter är tidsskriften Modern Psykologi. Där berättas visserligen nog om nya rön inom psykologisk forskning, men eftersom forskningen ofta undersöker människa-samhälle-relationer, som tex hur vi blir internetberoende eller hur musik påverkar oss eller hur människor uppfattar stress, så kan det säkert finnas ett och annat matnyttigt i de tidningarna. De finns i lite större varuhus att köpas, men jag tror att de flesta bibliotek prenumererar på dem (vet iaf att Korsholms bibliotek här granngårds gör det). De har också en hemsida med en del av artiklarna. http://modernpsykologi.wordpress.com/
Om du googlar med hjälp av ordkombinationer som tex människa + samhälle + sociologiskt, så får du fram en hel del sajter (allt från universitetsforskning till diskussionsforum) där den vinkeln behandlas. Redan bara medan jag skrev in orden människa samhälle så kom det en massa bra förslag på fortsättning, alltså tex "utveckling och lärande",  "människa miljö samhälle" osv. Använd sedan vanlig källkritik för att se vad du kan ha användning för. Men det tar tid att hitta bra källor och bra innehåll, detkommer inte gratis och det finns nog inte EN perfekt sajt för dig där allt serveras till ditt lärdomsprov.
Lycka till med lärdomsprovet!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott