Logistik
22.05.2014
Kan man kombinera studier som busschaufför och kombinationsförare vid t.ex. YA i Närpes? Ta både C och D-körkort på samma gång alltså?
Eller måste man studera båda skilt?
Går det att ta båda samtidigt någonstans? Sun

Ungdomsinformatören Sanna svarar
02.06.2014
Hej, ursäkta att vi är så försenade med svaren :/
Vi sätter vidare din fråga till våra studiehandledare så kommer svaret här under.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Nu har vi  haft kontakt med YA i Närpes och de svarade såhär:
Man kan inte ta både C och D körkort samtidigt. Under den tråriga chaufförs utbildningen på YA i Närpes har man däremot möjlighet att ta ända till E körkort och också få börja köra långtradare genast fast man inte är fyllda 21. Första året har alla gemensamt oberoende av om man tänkt sig vanlig chaufför, långtradare eller busskort. Andra året börjar man sen specialisera sig på det man har tänkt, tex transport utan släp eller buss eller tom långtradarkort. Man kan också bygga på sin examen senare. Det ordnas ofta genast på hösten vidareutbildning så man kan hoppa på en sån direkt efter examen. Den sker då på vuxen sidan och betyder att man inte sitter så mycket i skolan utan har mera självstudier och kanske kommer in några kvällar eller en vecka nu som då.
Idagens läge för att få köra transporter åt någon annan måste man ha sk. yrkeskompetens, det betyder ca 270-280 lektioner. Det ingår i första årets studier.
Andra året väljer man sen vilket körkort man vill satsa på och sen fortsätter specialiseringen på trean.
Hoppas du fick svar på dina funderingar,
Hälsar ungdomsinformatören Sanna med hjälp av Barbro Lepistö på YA i Närpes.