Löner
05.10.2014
Jag går gymnasiet och har lätt för alla ämnen förutom matematik. Så min fråga är vilka jobb som är bäst betalda utan att du behöver läsa massa matte i studierna. Om nu skulle kunna lägga en topp 5 lista eller liknande på bäst betalada jobb efter skatt som det finns utbildningar på i Finland, utan matematik alltså. Gärna vid Åbo akademi, helst i Vasa men Åbo går nog också. Tack! Filip
Nuortenelama2

Ungdomsinformatören vid Nuortenelämä.fi svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
08.10.2014
Hej! Tack för din fråga. Vi har skickat den till den nationella ungdomsportalen Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi som vi samarbetar med. Deras experter och ungdomsinformatörer kommer att svara på din fråga. Svaret kommer att finnas här under din fråga så fort vi fått det. Både din fråga och svaret kommer att synas både här på Decibels Våga fråga och på Ungdomsliv.fi:s sida Frågor.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej!
Tack för din fråga! Har gjort en lista på yrken här nedan som inte har mycket matematik i sina studier. Genomsnitt lönerna hittar du i parentesen.
Åbo akademi, utbildningar utom matematik
Teologi (Åbo)
• Präst (3 179€), lektor (3 840€) eller ämneslärare (2 870€) eller inom kyrklig förvaltning.
Många teologer arbetar också utanför kyrka och skolväsende, t.ex. inom olika organisationer, med informations- och publikationsverksamhet, som sjukhusteologer eller familjerådgivare (3 110€). En del fortsätter med forskning och doktorerar i teologi. Teologi (2 494€)
• Forskare (3 255€)
Socialvetenskaper
• Socialpolitik och Utvecklingspsykologi (ger inte behörighet för psykologtjänster) (Vasa)
Samhällsvetenskaper
• Statskunskap med masskommunikation (Vasa)
Psykologi (Åbo)
• Typiska arbetsplatser för nyutexaminerade psykologer är hälsovårdscentraler, mentalvårdsbyråer, sjukhus, skolväsendet, personaladministration och konsultföretag. Man kan även bli forskare.
• Psykolog (3 291€)
Lärare (Vasa)
• Ämneslärare (Ämneslärarutbildningen innehåller studier i undervisningsämnen samt pedagogiska studier för lärare.) (2 870€)
Humanistiska ämnen (Åbo),
• två linjer: för kultur, tradition och historia och språk
• kultur, tradition och historia: du kan arbeta som ämneslärare (2 870€), administratör (4 717€) inom olika organisationer, projektplanerare (2 561€), museichef, språkexpert, arkivarie (2 498€), bibliotekarie (1 955€), webbredaktör (4 636€), studiekoordinator, journalist (3 738€), översättare (2 828€), forskare (3 255€)
• språk: Lärare, forskare, översättare, journalist, bibliotekarie, informatör, språkvårdare, författare (2 255€), sportkommentator, marknadsförare, planerare (3 256€), exportrådgivare, projektledare (4 611€), diplomat (4 950€), företagare (800-25 000€), nyhetsankare (2 400€)
Logopedi (Åbo)
• talterapeut (3 155€)
(källa www.abo.fi och www.palkkavertailu.fi)
Hoppas du hittar din branch här av dessa alternativ.
Tiina Palonen /ungdomsinformatör / www.reimari.info