Mår dåligt över skola
24.03.2014
Hej.
jag har just nu ingen aning om vad jag ska ta mig till. Jag går på internationell skola där kraven är så otroligt mycket högre och läxorna är så mycket fler. Jag är alltid rädd när jag går till skolan för att jag ska göra något fel eftersom jag avskyr att folk blir arga och skriker på mig. Jag hatar läxor mer än någonting annat och är så dödstrött efter skolan att jag alltid bara ligger i sängen i flera timmar. Jag orkar ingenting längre och det är fota jag måste gå ut från lektionerna för att gråta eller dämpa panikkänslorna. Det var bättre ett tag men nu är det värre igen. Jag vill inte gå i skolan mer. Jag har ingen aning om vad jag ska göra... anonym

Ungdomsinformatören Sanna svarar
03.04.2014
Hej, anonym
Illa om det känns så där för dig :( Nu vet jag ju inte om du bytt skola efter julen eller om du gått där sen i höstas eller om du alldelels nu just har börjat på den här nya skolan. Jag vet ju inte heller om du kanske har flyttat utomlands med dina föräldrar och att du inte har några val utan detta är den enda skolan som finns där ni är. Om du just har börjat skulle jag säga att det är helt normalt att det kan kännas jobbigt innan man kommer in i allt nytt, nya rutiner, andra krav mm. Då tycker jag att du ska ge det mera tid, för det känns trist i början, nästan vad det än är frågan om så är det inte så kul innan man blir van. Men om du redan gått där en längre tid och det fortfarande känns jobbigt, och om de dessutom blir arga och skriker till eleverna där så måste jag nog säga att du kanske ska ta dig en ordentlig funderare om det är rätta skolan för dig. Jag tycker det låter för hemskt att man ska behöva ha nästan ångest över att gå till skolan, vara rädd att man ska få skällor odyl. Så får det inte gå till i dagens läge, oberoende av var i världen man än befinner sig. Om du inte pratat med dina föräldrar så ska du börja med det, förklara hur det känns och att du snart inte orkar längre. Jag hoppas verkligen att de tar sitt ansvar och hjälper dig. Det kan ju hända att du helt enkelt ska byta skola, om det är möjligt vill säga. Du kunde också ta kontakt med skolhälsovårdaren eller om det finns någon kurator, och berätta just det här samma att du känner att det blir för mycket, att läxorna är för svåra, det kan ju hända att det finns möjligheter att du kan få stödundervisning, berätta också att du är rädd att någon ska skrika och bli arg på dig. Om du gör ditt bästa och försöker följa med på lektionerna och göra läxor i den mån du kan så måste det vara tillräckligt, man inte mera än sitt bästa.
Du måste få hjälp och det snabbt! Bra att du skrev hit!
Massor med kramar från ungdomsinformatören Sanna