Mellanår
10.03.2015
Hejhej! Visste inte om jag skulle lägga in detta på värnplikten eller hit. Hursomhaver, jag går första året i gymnasium och undrar hur mellanåren riktit funkar?
Får alla pojkar och flickor ta ett mellanår efter gymnasiet, eller får endast flickor göra det eftersom pojkarna måste till militären? Min flickvän tänkte på att åka utomlands under sitt mellanår, och då insåg jag att jag inte har en aning om hur mellanår fungerar.
Tack! Nyfiken :-)

Ungdomsinformatören Liselott svarar
17.03.2015
Hej Nyfiken :-)!
Vad bra att du frågade upp det här, för jag tror att just mellanår kan vara en av de där termerna som många inte riktigt har koll på. Det talas ofta om att den och den tänker ta ett mellanår eller att den och den gjorde det och det under sitt mellanår. Men som du skrev, vad innebär det egentligen?
Ett mellanår är inte något officiellt val som man antingen måste välja eller välja bort. Det är alltså inte något som erbjuds alla, typ som ett tionde läsår om man inte klarat av grundskolan eller som en prepkurs till juridik-studier. Det är något rätt flummigt och totalt frivilligt, ingen måste ta mellanår. Det finns heller inga som helst stöd eller bidrag man kan få under det här året för att ha att leva på - det kanske ofta ses mer som en lyx än en rättighet alla skulle ha. Därför måste de flesta jobba under sitt mellanår för att ha råd att leva under den tiden.
Det är ändå rätt socialt accepterat att ta mellanår här i Finland. Folk kan nog ofta förstå varför man vill ha en paus tex mellan studierna och göra något annat, tex för att hitta studiemotivationen igen eller för att hinna resa innan man blir "fattig studerande" eller får barn eller för att man inte riktigt vet vad man vill bli när man blir stor. Som nu att din flickvän vill åka utomlands - är det tex just det att hon vill fara utomlands av någon viss anledning som är orsaken till att hon vill ta ett mellanår eller är det bara det att hon känner att hon behöver en paus innan hon studerar vidare?
Däremot gillar inte staten att man tar mellanår - de vill helst att alla så fort som möjligt ska få en utbildning, börja jobba och betala skatt ;) Så därför håller staten nu långsamt men säkert på att avgränsa möjligheterna till ett mellanår. Tex så förlorar man poäng ifall man tar ett mellanår direkt efter grunskolan innan man söker till andra stadiet (om man inte typ går ett år i folkhögskola eller en 10:e klass) och har då mycket svårare att slippa in på andra stadiets utbildning efter det. Lite beroende på vart man söker efter gymnasiet är det samma sak. Militären/civiltjänstgöringen räknas inte som ett frivilligt mellanår, så det påverkar inte möjligheterna att slippa in tex i en yrkeshögskola. Men för vissa som utför värnplikten kan ju mellantiden mellan studenten och inryckningen och "ohi on" och höstterminen i nästa utbilning bli ett slags ofrivilliga mellanår/mellanhalvår om tjänstgöringsperioden inte stämmer överens med läsåret.
Så hade du tänkt söka någonstans efter gymnasiet, men är sugen på ett mellanår (+ milin), så kolla NOGA vilka regler som gäller för hur poängen till intagningen räknas. Be din flickvän kolla det också, så att hon inte förlorar för mycket på att ta ett mellanår.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott