Militären och fortsatta studier
22.02.2015
Hej jag är en 18-årig tjej snart 19 vars pojkvän är i militären. Han kommer att komma hem den 16 september. Vi funderar nu om det kan vara möjligt att han är borta de första 2-3 veckorna av skolan (om han nu söker in i vår och slipper in på någon skola). Eller kommer han då få för många frånvaro timmar? Eller beror det på skolorna, det blir ju nog någon yrkeshögskola som han kommer att söka in till. Skulle gärna vilja ha svar på detta, tack på förhand :)
Studiehandledaren Siv-Britt svarar
Studiehandledaren Pia svarar

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Ungdomsinformatören Sanna svarar
23.02.2015
Hejsan, vi ska kolla upp deta med våra studiehandledare, svaret kommer här under så fort vi får det.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej! Våra studiehandledarkontakter är tydligen rätt busy just nu, men vad jag förstått tidigare av liknande dilemman, så är det nog möjligt att påbörja en utbildning med att vara borta de tre första veckorna. Det här är ju knappast första gången en kille kommer ur militären i mitten av september. Jag har för mig att om man får en studieplats, så får man nog hålla den en stund om man har vettiga skäl. Så mitt förslag är att han ringer till de skolor han hade tänkt söka till och frågar, helt enkelt. Kanske går de första veckorna att kompensera på något vis?
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Enligt studiehandledarna så är det upp till skolan, men att det nog oftast brukar gå att diskutera och att det för det mesta brukar kunna ordna sig. Militären går ju inte att förkorta, enligt informatör vid Huvudstaben Henrik Gahmberg. Men militären är ju å andra sidan en fullgod orsak till att man kan börja studierna lite senare. Det ska nog helt säkert ordna sig :)
Hälsar ungdomsinformatören Sanna