Närvös
22.03.2015
Hej! Jag går på nionde klass. För några veckor sedan sökte vi in till nya skolor. Jag lade Närvårdar linjen som första alternativ och mina kompisar komer att åka till gymnasiet. Jag är så rädd att jag inte komer att få några kommpisar känner ingen där! :(
/ Ledsen tjejj Anonym

Ungdomsinformatören Sanna svarar
23.03.2015
Hejsan Ledsen tjej!
Först måste jag få skriva att du är väldigt duktig och modig! Du följer inte dina kompisar utan du söker in dit till den skolan som du vill och är intresserad av, Bra jobbat! Det är alltför många som viker sig och fegar ihop då de är rädda just för att bli ensamma och utan vänner. Men det viktiga är ju att du får den framtid som du önskar, att du får den utbildning som du vill ha och sen får det jobb du känner att är det rätta för dig. Det dummaste man kan göra är att strunta i sina egna önskningar och planer bara för att man inte vågar gå sin egen väg. Till den skaran hör inte du <3 Det kan du vara stolt över!
Sen över till din fråga. Vet du, jag misstänker att det inte kommer att bli något problem det där. För det mesta så hittar man nya vänner. Man får en nystart och dessutom med personer som är intresserade av samma som en själv. Dessutom funkar det på ett annat sätt på andra stadiet, det är inte som i högstadiet då folk är rätt så barnsliga ännu. Folk mognar och börjar tänka annorlunda när de kommer till andra stadiets utbildning. Tvärtom blir det intressant att träffa och lära känna personer från andra ställen. Det brukar bli en helt annan sammanhållning inom gruppen när man blir lite äldre, det kommer du att märka av. Jag sätter med en lista på hur man skaffar nya vänner HÄR, som en tjej skrev då hon valde att gå en helt annan väg än sina högstadiekompisar. Jag vet att hon inte har ångrat sig en sekund :)
Ta det nu lugnt och var stolt över dig själv, och om det mot förmodan skulle vara helt pest i nya skolan så kan man alltid fråga i sitt gymnasium om man ändå kan få flytta över dit. Det är många som flyttar av å an under hösteterminen, ibland ännu på våren av första årskursen. Dessutom kommer dina vänner inte att försvinna puts väck, ni kommer ju att fortsätta vara vänner fast ni inte är i samma skola. Ge det nya en chans men du vet att det inte är hugget i sten <3
Många kramar från ungdomsinformatören Sanna