nattklubb, bar
18.07.2014
Hej! Jag funderar går det att bygga, köpa något ställe som man skulle bygga om till en nattklubb/bar (bygga) vad är villkoren och vad krävs, annställda,lagar och annat. Men jag är ju bara fjorton ännu så man kan ju fundera och få mer erfarenhet.
Tacksamm för svar! fjortiz

Ungdomsinformatören Sanna svarar
22.07.2014
Hejsan, vilka fina planer du har. Alla stora män och kvinnor har börjat tidigt, tänk på Claes Ohlsson, eller Ingvar Kamprad och liknande ;)
Vi har inte egentligen några experter på detta område. Men jag sökte lite allmänt på hur man ska göra för att starta eget och hittade en hel del intressanta länkar, kolla dessa:
https://www.vasek.fi/foretagstjanster/starta-eget/sa-har-grundar-du-ett-foretag/
Här finns mera info: https://www.op.fi/media/liitteet?cid=170104910
Och här: http://www.uusyrityskeskus.fi/sites/uusyrityskeskus.fi/files/Perustamisopas_ruotsi_2013_web-versio.pdf
Mera intressant: http://www.zervant.com/se/news/3-viktiga-saker-att-tanka-pa-nar-du-startar-eget-foretag/ den var lite lite råddig  men hoppas du ändå hittar något intressant där.
http://startarestaurang.se/ en rikssvensk sidan men du kan hitta något där också.
http://www.tks.nu/starta-eget/20-mer-att/anstallda.asp
För att nu gå över till hur du ska tänka dig skolan och utbildningar, så skulle jag tro att det är bäst att du antingen väljer gymnasiet och sen ekonomiutbildning eller så riktar du in dig på en utbildning inom restaurang och bygger vidare därifrån. Det finns också olika företagarutbildningar där man lära sig allt om lagar och bestämmelser som gäller den bransch man har tänkt sig. En sån kurs kan vara mycket bra att gå. Man måste ha en hel del tillstånd för att driva en nattklubb/bar. Det är rättighet att sälja alkohol och så ska lokalen vara brandsäker och lämpa sig för verksamheten mm.  Det är olika bestämmelser om man verkar i ett hus där det även bor folk än om det bara finns affärsrörelser i huset.
Hör gärna av dig igen om du tycker svaret var bristfälligt eller om du kommer på något mera som du vill veta. Alla som vi tänkte skulle kunna ge något svar har semester just nu men det kunde gå att försöka igen lite senare, så hör av dig om vi ska forska vidare.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna