.
29.09.2014
hej! Jag håller på att göra instuderingsfrågor till en tent, och nu är det så att jag har väldigt svårt att hitta svar genom att läsa på nätet/böcker (har läs & skriv svårigheter) och alltså det är så många frågor som jag inte har hittat svar på fast jag har letat och läst, men jag förstår inte frågorna och det jag läser såjaa.. och vår lärare är konstig så han svarar inte fast man frågar heller och inte kan jag fråga av dom andra hela tiden och det som är så jobbigt är att det är 100 instuderingsfrågor, det handlar om anatomi och patofysiologi och vi går inte igenom instuderingsfrågorna och det kommer bara 7 frågor från de här instuderingsfrågorna så vad ska jag göra? Jag kan inte svara på dem och jag kommer aldrig att lära dem utantill för det är för svårt, och fast jag har intyg på att jag har läs&skriv svårigheter så får jag inte gå till speciallöraren.. Jag blir så sjukt stressad !
Jag vet inte om ni kan sånt här, men isf kan ni förklara lite vad det är? som t.ex:
Vad reglerar respirationen?
Vilka ör blodets celler, vilka funktioner har de?
vätskebalansen?
Vad menas med gasutbyte i samband med respirationen?
Ni behöver inte skriva svar till dem men förklara lite vad dom är :)

Ungdomsinformatören Liselott svarar
29.09.2014
Hej!
Ledsen, men tyvärr har vi inte riktigt tillräckligt med arbetstid att hjälpa unga med sina läxor och instuderingsuppgifter här på Decibel. Däremot har vi ett bra tips på varifrån man kan lära sig det mesta om kroppen - oavsett om man har läs&skrivsvårigheter eller inte: den gamla tecknade serien En cell-sam historia! Den finns på Youtube och förklarar så bra exempelvis hur en cell andas så att till och med min 7-åring hemma förstår det - utan att det blir för barnsligt. Så ta och kolla den serien, här är första delen: http://www.youtube.com/watch?v=T6uh3kUbF6U Du är inte den första sjukvårdsstuderande som använt den serien för att slippa igenom anatomi-tentor ;)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott